امروز در تاریخ اپل
نوشته شده توسط ابراهیم الهوئی | ۵ مرداد ۱۳۹۵

فروش آخرین iBook تاریخ
۲۶ جولای ۲۰۰۵ اپل آخرین نسل از لپ تاپ هایش با نام آی بوک را منتشر کرد. نام بزرگی که با ادامه ی خط تولید مک بوک ها برای همیشه به فراموشی سپرده شد. آی بوک G4 سفید رنگ و مات برای اولین بار ترک پدی که می شد با آن scroll کرد را به دستگاه های اپل آورد، به عنوان یکی از ویژگی های پایه از بلوتوث ۲ بهره می برد و همچنین آخرین لپ تاپ اپل بود که دارای چیپ PowerPC بود، قبل از آنکه اپل در سال ۲۰۰۶ به پردازنده های اینتل مهاجرت کند. شاید در مقایسه با مک بوک به شدت نازک این روزها، یا حتی مک بوک ایر سال ۲۰۰۸، آی بوک دوره ۲۰۰۵ نسبت به استانداردهای کنونی اپل کمی درشت و بی قواره به نظر برسد. برای آن که بیشتر متوجه این تفاوت بشوید، خوب است بگوییم که مک بوک ۱۲ اینچی این روزهای اپل، حتی از “در” این مدل از آی بوک باریک تر است!

به هر حال آی بوک G4 سال ۲۰۰۵ هر چه در ظرافت کم داشت، در قدرت جبران می کرد. مخصوصا این که پردازنده ای سریع تر داشت، حافظه رمش دو برابر بود (۵۱۲ مگابایت در مقابل ۲۵۶ مگابایت) و همچنین ۱۰ گیگابایت هم فضای بیشتری در هارد دیسکش داشت. علاوه بر این ها، گرافیک بسیار بهتری هم در مقایسه با مدل پایان ۲۰۱۴ داشت. به جز ترک پد جدید که به کاربران اجازه می داد با کشیدن دو انگشت به صورت همزمان بین صفحه ها و متون جا به جا شوند آخرین آی بوک اپل از تکنولوژی زیرکانه ی «حسگر جابجایی سریع» استفاده می کرد، که با متوقف کردن هد هارد دیسک به هنگام حرکت های ناگهانی، باعث حفظ سلامت هارد دیسک در صورت افتادن لپ تاپ می شد. البته هر دوی این ویژگی ها قبلا در کامپیوتر فوق قدرتمند پاوربوک G4 اپل معرفی شده بودند اما حضورشان در آی بوک ها، آنان را در اختیار مصرف کنندگان بسیار بیشتری قرار داد.

همان طور که می دانید، تولید ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۶ آی بوک ها مرحله ی بسیار مهمی در تاریخ اپل بوده است. از آی مک لایت های رنگارنگ گرفته تا نسخه ی سفید آی پاد مانند بعدی، آی بوک در هفت سالی که در بازار بود، لپ تاپ های اپل را زیبا، جذاب و محبوب کرد. تولید این مدل خاص در ۱۶ می، ۲۰۰۶ متوقف شد.