امروز در تاریخ اپل
نوشته شده توسط ابراهیم الهوئی | ۶ مرداد ۱۳۹۵

جوانا هافمن، اعجوبه بازاریابی مک متولد شدkatewinslet-780x293
جوانا هافمن مدیر بازاریابی که عضوی از تیم اصلی مکینتاش و NeXT و همینطور دست راست استیو جابز  بود، ۲۷ جولای سال ۱۹۵۵ در لهستان متولد شد
هافمنی که شش ماه از جابز جوان تر بود (در فیلم استیو جابز سال گذشته کیت وینسلت در نفش او بازی می کرد) یکی از معدود کسانی بود که در مواقع لزوم رو در روی رییس و بنیان گذار گاها عصبانی اپل می ایستاد و با او مخالفت می کرد. هافمن قبل از آن که به ورشو در لهستان برود، در اتحاد جماهیر شوروی سابق بزرگ شد. او سپس به بافلو در نیویورک رفت.
هافمن عضوی از خانواده ای خلاق بود. پدرش یک کارگردان لهستانی و موفق است که در سال ۲۰۱۱ فیلم نبرد ورشو ۱۹۲۰ را کارگردانی کرده است، فیلمی که اولین فیلم سه بعدی تاریخ لهستان لقب گرفته است. او مدرک کارشناسی علوم انسانی اش را از دانشگاه MIT اخذ کرده و سپس در دانشگاه شیکاگو کار بر روی دکترای حرفه ای باستان شناسی اش را آغاز کرد. همزمان با این دوره بود که او به کنفرانسی واقع در مرکز تحقیقاتی افسانه ای Xerox PARC واقع در سیلیکون ولی رفت، جایی که استیو جابز برای اولین بار رابط گرافیکی که بعدها در مک ها استفاده شد را دیده بود. در طول کنفرانس، هافمن با جف راسکین ملاقات کرد که در آن زمان مشغول سندنویسی برای Apple DOS بود و با او گرم صحبت شد. 
راسکین بعدها از هافمن خواست تا برای جایگاهی در اپل، برای مصاحبه به این شرکت برود. اینجا بود که هافمن بازاریابی برای پروژه ی تحقیقاتی مک را آغاز کرد.
وقتی استیو جابز مسئول پروژه ی مک شد، هافمن به این معروف شده بود که یکی از معدود کسانی است که جرات «نه» گفتن به جابز را دارد و عصبانیت و بحران های ایجاد شده به دست او رویش اثر ندارد. طی سفری به ایتالیا در زمان معرفی مک، هافمن جابز را تهدید کرد. جابز از این که رستورانشان غذای وگان نداشت شکایت می کرد و هافمن با اعصابی خرد او را تهدید کرد که اگر دست از گله بر ندارد، رویش قهوه ی داغ خواهد ریخت. 
وقتی در پایز ۱۹۸۵، استیو جابز مجبور به ترک اپل شد، هافمن هم به همراهش به NeXT پیوست.
در یکی از اولین جلسات این شرکت، هافمن با زیرکی اظهار داشت که تخمین ها و محاسبات جابز در مورد زمان معرفی محصولات NeXT بیش از حد ایده آل گرایانه هستند؛ مطلبی که صحتش چند ماه بعد مشخص شد. 
پس از NeXT، هافمن یکی از چند کارمند سابق پروژه ی مکینتاش بود که استارت آپ General Magic را کلید زدند. او در سال ۱۹۹۵ خود را بازنشسته کرد تا وقت بیشتری برای خانواده اش داشته باشد. هر چند که نقش هافمن در زندگی استیو جابز به بزرگی آنچه در فیلم استیو جابز ارن سورکین نمایش داده شد نبود (به عنوان مثال، هافمن هیچ نقشی در دوران معرفی آیمک ها نداشت)، اما او تاثیر بسیار زیادی در روژه ی مکینتاش داشته و از اشخاص مهم زندگی پر فراز و نشیب استیو جابز بوده است. تولد ۶۱ سالگی ات مبارک جوانا!