امروز در تاریخ اپل
نوشته شده توسط ابراهیم الهوئی | ۷ مرداد ۱۳۹۵

اپل شرکت سازنده حسگر اثر انگشت را در اختیار گرفت

۲۸ جولای ۲۰۱۲ اپل اعلام کرد که قصد خریداری شرکت فناوری های زیستی AuthenTec را دارد. خریدی که یک سال بعد معرفی حسگر اثر انگشت را ممکن ساخت. خرید این شرکت به قیمت ۳۶۵ میلیون دلار به اپل اجازه ی استفاده از سخت افزار، نرم افزار و پتنت های AuthenTec را می داد. در کوتاه مدت، مهندسان اپل شروع به ساخت و پیاده سازی حسگر اثر انگشت iPhone 5S کرده و مطالعه و بررسی دراز مدت تکنولوژی کیف پول این شرکت هم به Apple Pay منجر شد.

با این که رویای استفاده از اثر انگشت در گوشی های هوشمند موضوع جدیدی نبود، در اوایل کار، تکنولوژی های AuthenTec هم آنطور که باید و شاید کار نمی کردند. در سال ۲۰۱۳، بنیان گذار این شرکت از زمانی گفت که چه افتضاحی مراسم معرفی این تکنولوژی برای IBM به بار آمد. حسگر اثر انگشت این شرکت، مدیر ارشد تکنولوژی IBM را به عنوان دیگر بنیان گذار AuthenTec شناسایی کرده بود! اما وقتی تغییرات انجام شدند و مخصول نهایی معرفی شد، طولی نکشید که شرکت های تولید کننده ی موبایل از جمله موتورولا، فوجیتسو و اپل برای خرید این شرکت دست به کار شدند. اپل در نهایت پیروز این میدان شد. البته موتورولا در عرضه ی یک گوشی با حسگر اثر انگشت از اپل جلو زده بود. موتورولا Atrix 4G که در سال ۲۰۱۱ به بازار آمد، از حسگر اثر انگشت استفاده می کرد اما به این که نسبتا خوب کار می کرد، کار با آن چندان ساده نبود، چرا که این حسگر در پشت گوشی کار گذاشته شده بود و به جای تماس، نیازمند سوایپ برای شناسایی بود. حسگر اثر انگشت اپل نه نتها ایمن بود، بلکه بسیار سریع هم بود: حتی از وارد کردن یک رمز چهار رقمی هم سریع تر.

apple-inc-nextgeneration-iphone-to-have-an-even-better-touch-id-sensor

بزرگترین عایدی اپل از این موضوع، موضعی قدرتمند در مورد شناسایی بیوزیستی برای استفاده های آنلاین است. دیگر به راحتی می توان وارد سایت ها شد و حتی امضای دیجیتال کرد. این ها حرف های Cult of Mac در زمان خرید این شرکت به دست اپل بودند. تنها چهار سال بعد، تمام این تکنولوژی ها در تمامی محصولات اپل استفاده شده اند. اثر انگشت با آیفون ۵ اس برای باز کردن قفل دستگاه معرفی شد. یک سال بعد هم این تکنولوژی در آیفون های ۶ و ۶ پلاس برای تایید خریدها در اپ استور استفاده شد.

این تکنولوژی بهبودهای سخت افزاری هم دریافت کرده و همچنین وارد آیپدها هم شده است؛ در حالی که شایعات از ورودش به مک ها هم می گویند. حتی پتنتی که چند وقت پیش در اینترنت پخش شده بود، خبر از تلاش اپل برای حذف دکمه ی هوم و ادغام تکنولوژی حسگر اثر انگشت و صفحه ی نمایشگر می داد. با افزایش روز افزون نگرانی ها در مورد روش های دیگر تایید هویت، اهمیت حسگر اثر انگشت روز به روز بیشتر می شود.