امروز در تاریخ اپل
نوشته شده توسط ابراهیم الهوئی | ۸ مرداد ۱۳۹۵

مکینتاش Centris 660av یک شاهکار سمعی و بصری تمام عیارcentrisandquadraavad-780x529

اپل مکینتاش مدل Centris 660av را منتشر کرد. مکی که علی رغم نام پیچیده اش صدها نوآوری شگفت انگیز سمعی و بصری به همراه داشت. نمایشگر AppleVision به همراه میکروفون و بلندگو، پورتی که می توانست به عنوان مودم استفاده شود و همچنین اولین نرم افزار تشخیص و شبیه سازی صدای اپل. اما بهترین ویژگی این کامپیوتر چه بود؟ قیمتش که (نسبتا) پایین بوده و فقط ۲۴۸۹ دلار بود. این مک یکی از کامپیوترهای به صرفه دوره خودش بوده است. نرم افزار تشخیص و شبیه سازی صدای این کامپیوتر PlainTalk نام داشت که در دوره خودش انقلاب عظیمی به حساب می آمد، چرا که در آن زمان بیشتر کامپیوترها بدون استفاده از تجهیزات جانبی حتی اجازه ضبط صدا را هم به کاربر نمی دادند، چه برسد به تشخیص صدا.

این نرم افزار که ۱۸ سال پیش از سیری تولید شد، در واقع نرم افزاری برای dictation نبود، بلکه تلاشی برای بنیان گذاری یک سیستم عامل مکالمه محور بود. با استفاده از مکینتاش Centris 660av می توانستید با گفتن «کامپیوتر، فایلم را باز کن» فایل هایتان را باز کنید. درست است که این راه چندان پیشرفته و هوشمند نبوده و در مقایسه با استفاده از موس آن چنان به صرفه به نظر نمی رسد، اما PlainTalk نکته ای بود برای یادآوری این که اپل تا چه اندازه از رقبایش جلوتر است و البته نیم نگاهی هم به پیشرفت امکاناتی از این دست بعد از همه گیر شدن اینترنت داشت. جالب است بدانید که گروه Radiohead هم در آهنگ Fitter Happier شان که در آلبوم OK Computer قرار داشت، اشاره ای به PlainTalk کرده اند. خود «اوکی کامپیوتر» هم یکی دیگر از دستوراتی بود که می شد به این مک داد. این اما تنها ویژگی Centris 660av نبود. به خاطر پردازنده AT&T DSP کوادرا، پردازش حجم بالایی از ویدیو و موسیقی امکان پذیر شده بود. یکی از پرکاربردترین کارهایی که با این ویژگی ممکن شده بود، افزودن متن و تصویر به ویدیوها بود. این مک حتی از پورت ۱۶ بیتی تلویزیون هم پشتیبانی کرده و امکان برگرداندن تصویر را به کاربران می داد. شاید این موضوع آن چنان خارق العاده به نظر نرسد اما بگذارید این گونه بگوییم که کاربران این مک می توانستند با متصل کردن کامپیوترشان به دستگاه ویدیو، محتوای تصویرشان را روی نوار ویدیویی (VHS) ضبط کنند.

در یک نگاه، Centris 660av بازنمایی از تمام خوبی ها و بدی های اپل در اواسط دهه ۱۹۹۰ بود. در سمت مثبت، مکی فوق العاده با ویژگی هایی شگفت انگیز را می دیدیم که چندین سال نوری از دیگر رقبا پیش بود. با بررسی ویژگی هایش در دنیای تکنولوژی امروز که مشاهده بازی های کامپیوتری دیگران محبوب است و رابط کاربری مکالمه محور تازه جان گرفته، نشان می دهد که رقبا به گرد پای اپل هم نمی رسیدند. از سوی دیگر و در سمت منفی، Centris 660av نشان می داد که خط تولید مکه ایی که تازه نزدیک ده سال از معرفی شان گذشته بود، تا چه حد آشفته و در هم ریخته است. از آن جا که انگار نام عجیب این کامپیوتر کم بود، اپل چند ماه بعد تصمیم گرفت نامش را عوض هم بکند و آن را به Quadra 660av تغییر داد؛ در حالی که مک دقیقا همان مک قبلی بود. این جاست که انقلاب استیو جابز فقید بیشتر نمایان می شود. او آمد و طی چند سال نام های واضحی مثل آیمک و آی بوک به کامپیوترها داد و دستگاهی مثل Centris/Quadra 660av را به فراموشی سپرد. اگر هم می خواهید واقعا به دوران پر افتخار ۱۹۹۳ برگردید، می توانید یک Centris دست دوم را با قیمتی حدود ۱۰۰ دلار تهیه کنید، هر چند که این روزها دیگر کم یاب شده اند.