یادگیری زبان دوم با اپلیکیشن هایی که روند کار را مثل یک بازی می کنند خیلی جذاب خواهد بود. قول داده بودم که با صراحت تمام برنامه یادگیری زبان مورد علاقه ام برای iOS را معرفی کنم. فقط یک مشکل وجود داشت و آن هم این بود که واقعا نمی دانستم کدام را انتخاب کنم. به همین خاطر، ساعت ها به تحقیق و بررسی برنامه های مختلف پرداختم، برنامه های رایگان و برنامه های پولی. در نهایت تصمیم گرفتم این سه برنامه را امتحان کنم. دولینگو، که یک برنامه ی رایگان است و همچنین بابل و روزتا استون که هر دو دوره ای آزمایشی و رایگان دارند اما بعد برای استفاده اشتراکی ماهانه پرداخت کرد. با خودم عهد کردم که به مدت دو ماه، هر روز و روزانه به مدت ۲۰ دقیقه هر سه برنامه را روی آیفون یا آیپدم استفاده کنم تا دقیقا بفهمم از کدام بیشتر خوشم می آید یا حداقل از کدام کمتر بدم می آید.

587759_larger

مهمان افتخاری

در آغاز کار، بابل عالی به نظر می رسید. برنامه آموزش زبانی که برای زبان های موجودش، چیزی حدود ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کلمه به شما یاد می دهد. صدای صحبت متکلمان مادری آن زبان را برایتان پخش می کند و اطلاعات و محتویاتش با پیشروی شما در مراحل و ارتقای سطحتان به روز می شود. اما این اپلیکیشن ایرادهایی نیز دارد که به خاطرشان بعد از دو ماه استفاده مداوم، واقعا نمی توانم این برنامه را به کسی توصیه کنم. البته خطای آنچنان بزرگی از بابل سر نمی زند. بلکه هزاران هزار خطای کوچک در دور و اطرافش پیدا می شود.

به جای استفاده از تصاویر منحصر به فرد برای هر مرحله و یا محتویاتی که مربوط به مبحث آن روز است (مثل دولینگو و روزتا استون)، بابل از تعدادی عکس پیشفرض استفاده می کند که فقط هرازگاهی مربوط به کلمات و عباراتی هستند که اپلیکیشن می خواهد به شما بیاموزد. یک عکس سیاه و سفید است، یکی رنگی و آن یکی هم کلی فیلتر اینستاگرمی دارد. اینها همه از یک دستی و لذت تجربه ی بصری برنامه می کاهند. این ناهماهنگی در دیگر قسمت های اپلیکیشن نیز به چشم می خورند. با این که هر بخش از یادگیری با صفحه‌ای رنگی و زیبا به نمایش گذاشته می شوند، جزییات آموزشی داخل برنامه چنین کیفیتی در طراحی ندارند. چیزی که حداقل از برنامه ای که ماهانه ۱۳ دلار هزینه اش می شود انتظار می رود. صادقانه بگویم، بابل سمبل بندی شده به نظر می رسد.

بابل گاهی در پاسخ دهی کند عمل می کرد، فارغ از این که سرعت اینترنتم چقدر بود یا حتی این که درس ها نیازمند دانلود شدن هستند. نکته اعصاب خرد کن دیگر این بود که صدای کلماتی که قرار بود به من تدریس شوند در میانه راه قطع می شد. از همه بدتر، این که کلماتی را که من عمدا بد تلفظ می کردم تا برنامه از من غلط بگیرد، درست گرفته می شدند و برنامه نمی توانست اشتباه تلفظ من را متوجه شود. اگر به خودم قول نداده بودم که این اپلیکیشن را دو ماه استفاده کنم و تمام فوت و فنش را دریابم، شاید بیشتر از یک یا دو هفته تحملش نمی کردم.

appstore

نایب قهرمان

بهترین ویژگی های دولینگو، طراحی رنگارنگ، جذابیت و آرامش و خونسردی در تمرین مجدد کلمات، عبارات و یا دستور زبانی که در مراحل قبل برایتان سخت بود است. برعکس بابل، رابط کاربری دولینگو کاملا یکسان بوده و در تمام بخش ها مشابه عمل می کند. میزان قابل توجهی از پازل ها و کوییزها برای مشتاق نگه داشتن زبان آموزان در این برنامه گنجانده شده و باعث می شود آن ها هر روز با علاقه و اشتیاق وارد این اپلیکیشن شوند. اما بعد از دو ماه استفاده  مداوم از دولینگو، فهمیدم یک چیزش اعصابم را خرد می کند آن هم کمبود آموزش هاست. دولینگو محیطی دوستانه را برای یادگیری فراهم می کند، اما کمبود آموزش ها کمی در ذوق خواهد زد.

بارها و بارها به یک ویژگی برخوردم که اپلیکیشن هیچ توضیحی در موردش به من نداده بود. برای مثال، بعد از چند هفته استفاده فهمیدم با لمس کلمات می توانم توضیحاتی در موردشان و راهنمایی هایی برای حدس زدن معانی کلمات جدید ببینم. بعضی اوقات هم لمس کلمات نحوه  تلفظ صحیحش توسط یک متکلم مادری آن زبان را برایتان پخش خواهد کرد. اگر این نکات از اول به من گوشزد می شدند، یا حداقل طراحی برنامه به نحوی بود که خودم می توانستم آن ها را حدس بزنم، تجربه ی یادگیری بسیار بهتر و روان تری می داشتم.

کمبود آموزش یک جای دیگر برنامه هم اذیت می کند. می خواستم واژه ای اسپانیایی را تلفظ کنم تا نحوه تلفظم را بهبود بخشم. برنامه ابدا به من نگفت کی تلفظم را شروع کنم و کی متوقفشم کنم. برای همین مجبور بودم خودم بفهمم. این موضوع چندین دقیقه وقتم را گرفت. اصلا خوش نیامد. همچنین لازم به ذکر است که دولینگو آن عمقی که به عنوان برنده از آن انتظار داریم را ندارد. ولی خب، به هر حال دولینگو رایگان است. وقتی قیمتش که رایگان است را کنار حجم اطلاعات و آموزش هایی که در اختیارتان قرار می دهد می گذارید، دولینگو فوق العاده به نظر می رسد. اگر تمایل زیادی به هزینه کردن نداشته و یا فقط به دنبال یادگرفتن چند کلمه و عبارت برای سفر پیش رویتان هستید، دولینگو را توصیه می کنم.

appstore

قهرمان

با رابط کاربری فوق العاده، راهنمایی های واضح و بازی ها و چالش های جذاب و هیجان انگیزش و همچنین امکان فراخواندن یک متکلم مادری آن زبان برای توضیح مطلبی که برایتان سخت است، روزتا استون مسلما پادشاهی می کند. ساده تر بگوییم روزتا استون ویژگی هایی دارد که حتی دولینگو و بابل با هم نمی توانند به آن ها دست یابند.

بر عکس چیزی که در بابل دیده بودم، روزتا استون تصاویری در اختیارم می گذاشت که مختص به همان مرحله بوده و کاملا به شرایط موجود می خوردند. همین که برای درک ارتباط بین کلمات و عکس ها مشکلی نداشتم برایم یک دنیا ارزش داشت. البته، روزتا استون همیشه هم کارتان را ساده نمی کند. ممکن است از شما بپرسد «خانم در عکس کجا می رود؟» تنها راه فهمیدن پاسخ صحیح این است که لباس و یا وسایلش را ببنید. این دفعه، مثلا در خیابان ایستاده و بلیت هواپیما در دست دارد. جواب ساده است، فرودگاه! در مثالی دیگر، یک مسافر گمشده مشغول تماشای تابلوهای شهر است و گیج به نظر می رسد. حدس زدم نقشه احتیاج داشته باشد. با ارائه سرنخ ها و توضیحات کافی برای به دست آوردن پاسخ، روزتا استون کاری کرد تا برای یادگیری زحمت بکشم و این موضوع لذت پیدا کردن پاسخ صحیح را دو چندان می کند.

چیز دیگری که توجهم را جلب کرد امکان تنظیم سیستم تشخصی صدای برنامه بود. می توانم برنامه را تنظیم کنم تا بهتر درک کند من چگونه تلفظ می کنم. مثلا اگر “ر” های شما می زند نگران نباشید، روزتا استون کارتان را ساده خواهد کرد. ترکیب یک رابط کاربری فکر شده، پازل های سخت اما قابل حل و درک این که هر کسی نمی تواند مثل متکلمان مادری یک زبان واژه ها را تلفظ کند، باعث شد دوست داشته باشم دائم به این برنامه سر بزنم و بیشتر و بیشتر یاد بگیرم.

با اینکه مبلغ اشتراک سالانه برای زبانهای پنج مرحله ای ۲۰۰ دلار و برای زبانهای سه مرحله ای ۱۳۰ دلار بوده که برای این برنامه کمی سنگین به نظر می رسد، اگر واقعا به یادگیری زبان علاقه مندید، روزتا استون کاملا برایتان ارزش  قیمتش را خواهد داشت.

appstore