Shield Logo

۱۱ توصیه برای بهبود امنیت مک
نوشته شده توسط ابراهیم الهوئی | ۲۳ مرداد ۱۳۹۵

امنیت مک مهم است اما گاها سرسری گرفته می شود. وقت آن رسیده که امنیت مک را جدی بگیریم. با توصیه های ما در ادامه، می توانید کنترل همه چیز را به دست بگیرید. اصولا از کسانی که کامپیوتر را بیش از حد جدی می گیرند خوشمان نمی آید، اما از این وسواس های امنیتی می توان چیزهای زیادی یاد گرفت. قصد دارم به ۱۱ توصیه ای بپردازم که به اعتقاد متخصصان از ضروریات برقراری امنیت هستند. توصیه هایی برای حفاظت از اطلاعات شخصی مک و همچنین اینترنت. از همه مهم تر این است که انجام هیچ کدام از این توصیه ها آنچنان دشوار نبوده و تلاش می کنم مطلب را ساده نگه دارم. پس منتظر چه هستید؟ بیاید هکرها را دور کنیم. 

قسمت اول  |  قسمت سوم  |  قسمت چهارم  |  قسمت پنجم  | قسمت ششم  | قسمت هفتم  | قسمت هشتم  | قسمت نهم  | قسمت دهم  | قسمت یازدهم

قسمت دوم
مراقب آنچه به اشتراک میگذارید باشید

مک شما می تواند با دیگر مک ها اطلاعات به اشتراک بگذارد و می توانند این کار را به روش های مختلف انجام دهد. مثلا می توانند کل صفحه تان را برای کار از راه دور به اشتراک بگذارد. وقتی سرویس به اشتراک گذاری فعال می شود انگار دری جدید برای ورود به خانه تان نصب کرده اید. البته که ممکن است این در کاملا ایمن باشد. مثلا بعضی افراد به اشتراک گذاشتن صفحه نمایشگرشان را نیازمند وارد کردن رمز عبور می کنند، اما وجود ایرادی در این در می تواند آن را نفوذپذیرتر از چیزی کند که شما فکر می کنید. به بیان ساده تر، غیرفعال کردن گزینه های به اشتراک گذاری که استفاده شان نمی کنید کاری منطقی به نظر می رسد. اصولا بهتر است مک هایی که در فضای خانه استفاده می شوند خدمات به اشتراک گذاری شان را غیرفعال کنند.

برای این کار باید به System Preferences رفته و روی آیکون Sharing کلیک کنید. به لیست سمت چپ نگاه کرده و حواستان به تمام تیک های زیر بخش On باشد. هر تیکی که می بینید را حذف کنید. اگر در مورد گزینه ای شک دارید می توانید از لیست زیر ببینید که حذف کدام گزینه ها برایتان مناسب خواهد بود.

Screen Sharing بیشتر در فضاهای اداری استفاده می شود و به متخصصان اجازه کنترل صفحه دسکتاپتان را برای تعمیر و بروزرسانی می دهد. حتی کامپیوترهای ویندوزی و لینوکسی هم می توانند با VNC به صفحه مک شما دسترسی داشته باشند. اگر با VNC آشنایی ندارید، در محیط اداری مشغول به کار نیستید و تمایلی هم به دسترسی از راه دور به صفحه مکتان ندارید، حتما این گزینه را خاموش کنید.

File Sharing به دیگر کامپیوترهای شبکه تان اجازه دسترسی به فایل هایتان را می دهد. علاوه بر این، سرویس File Sharing برای سرویس Back To My Mac نیز استفاده می شود. این سرویس بخشی از iCloud بوده و اجازه انتقال فایل هایتان از روی یک مک به مکی دیگر از طریق اینترنت را می دهد (هر چند که این امر هیچ ارتباطی به iCloud Drive ندارد که خدمت مشابهی ارائه می کند.) اگر فایل هایتان را روی شبکه به اشتراک نمی گذارید و استفاده ای هم از Back To My Mac ندارید، پس این گزینه باید حتما خاموش باشد.

Printer Sharing پرینترهای متصل به مک شما را با دیگر کامپیوترهای شبکه به اشتراک می گذارد، حتی کامپیوترهای ویندوزی. اگر پرینترتان را با کسی به اشتراک نمی گذارید و اگر اصلا پرینتری به مکتان متصل نیست، این گزینه را هم خاموش کنید.

Remote Login اجازه اتصال به مکتان از طریق SSH/SFTP را می دهد و بیشتر مناسب متخصصانی است که از راه دور با command-line مکشان کار می کنند. اگر این تعریف شامل حال شما نمی شود، که تقریبا مطمئنم که نمی شود! حتما این گزینه را خاموش کنید.

Remote Management برای محیط های اداری که به مدیران اجازه دسترسی به مک شما برای کارهایی مثل بروزرسانی و ویرایش را می دهد. تحت هر شرایط دیگری این گزینه باید خاموش باشد.

Remote Apple Events یکی از بهترین ایده های اپل در گذشته. این گزینه به یک مک این توانایی را می دهد که مک دیگری را وادار به پرینت یا هر کار دیگری کند. حتی بعضی کاربران به لطف AppleScript متنی را در یک مک می نوشتند و مک همکارشان را وادار می کردند از رویش بخواند (با کمک speech synthesis). به این ترتیب، کاربر مک دوم احتمالا از ترس این که مکش زنده شده سکته می کرد! ولی اگر در این دوره و زمانه به این ویژگی نیاز دارید حتما به خوبی می شناسیدش. بقیه هم می توانند با خیال راحت این گزینه را خاموش کنند.

Internet Sharing به مک اجازه به اشتراک گذاشتن اینترنت را می دهد. این ویژگی متعلق به دوران اینترنت dial-up است. بعید است با ADSL و wifi های پرسرعت این روزها کسی سراغ این کار برود. به این ترتیب، این گزینه هم می تواند خاموش شود.