اختلاف حقوقی میان اپل و کوالکام، یکی از موضوعات حیاتی در بازار بود که ماه ها بر روی زبان ها می چرخید، ولی پس از کش و قوص های فراوان سرانجام سه شنبه هفته قبل توافق میان این دو قول تکنولوژی جهان انجام پذیرفت. با گذشتن چند روز، جزئیات بیشتری از آن به بیرون درز پیدا کرده است و بنابر گفته تیموتی آرکوری، یکی از تحلیلگران یو بی اس، اپل مجبور شده که برای رسیدن به این توافق مبلغی در حدود 5 یا 6 میلیارد دلار را به کوالکام پرداخت کند. علاوه بر این مبلغ، یو بی اس مدعی شده است که اپل در ازای فروش هر آیفون مبلغ 8 تا 9 دلار را نیز به عنوان حق پتنت به کوالکام پرداخت کند. به دنبال این موضوع نیز کوالکام، پیش بینی درآمد هر سهم از سهام خودش را 2 دلار افزایش داده است.

اختلافات حقوقی که میان این دو شرکت به وجود آمده بود، هر پنج قاره جهان را دور زد و سرانجام نیز با توافق طرفین پرونده آن بسته شد. این دعوای حقوقی باعث شده بود که اپل با مشکل جدی در زمینه تامین مودم های نسل پنجم روبرو باشد و راهی جز توافق با کوالکام هم در مقابلش نمی دید و همچنین فشارها روی مدل اقتصادی کوالکام که بر پایه ارائه ی مجوز استفاده از پتنت استوار است و بیش از نصف سود این شرکت را تامین میکند، افزایش داده بود. این توافق که یک بازی دو سر برد برای کوالکام محسوب می شود، باعث افزایش چشمگیر ارزش سهام آن از 58 دلار به نزدیکی های 80 دلار شد و البته سهام اپل نیز با افزایش دو درصدی مواجه گردید.

آکوردی نوشت: این قرارداد برای کوالکام یک موفقیت بزرگ به شمار میرود و به مراتب از 5 دلار حق امتیاز پتنتی که قبلا حدس زده بودیم بهتر است.

مدیر ارشد عملیاتی اپل جف ویلیامز، پیش تر در شهادتی حین یک دادگاه رگولاتوری آمریکا بیان کرده بود که اپل حاضر است که مبلغی در حدود 7.5 دلار را به عنوان حق امتیاز پتنت به کوالکام پرداخت کند. این درحالی بود که بنابر توافق انجام شده اپل علاوه بر 6 میلیارد دلار ابتدایی حدود 8 تا 9 دلار از فروش هر آیفون را باید به کوالکام بپردازد. این گزارش در شرایطی منتشر شده است که وقتی از این دو شرکت خواسته شد درباره توافق صورت گرفته شده نظرات خودشان را اعلام کنند، هر دو شرکت از زیر بار پاسخ دادن به این سوال شانه خالی کردند. چهارشنبه نیز هنگامی که از استیو مولنکف رئیس کوالکام پرسیده شد مبلغی که اپل قرار است به یکباره پرداخت کند چقدر است جوابی نداد و تنها به این جمله که در این گونه توافق ها مبالغ زیادی جابجا شده و بهتر است محرمانه باقی بماند بسنده کرد.

 

لطفاً پرشین اپل را در اینستاگرام و کانال تلگرام دنبال نمایید و همچنین با ارسال نظرات و انتقادات خود به ما در ادامه ی راه کمک کنید .

به کانال تلگرام ما بپیوندید

شما میتوانید با عضویت در کانال تلگرام ما از آخرین اخبار، آموزش ها و تخفیف های فروشگاه باخبر باشید.

ورود به کانال تلگرام