نسل چهارم ساعت هوشمند اپل ، یک پیروزی بزرگ برای این شرکت محسوب می شود. اما انتظارات از نسل بعدی ساعت هوشمند اپل چه خواهد بود؟ ما در این مقاله به بررسی تمامی اخبار و شایعات منتشر شده ، پیرامون اپل واچ سری 5 (Apple Watch Series 5) خواهیم پرداخت.

به طور کلی با عرضه ی اپل واچ سری 4 ، لوازم دیجیتال پوشیدنی نیز وارد سطح جدیدی شد. نسل چهارم ساعت های هوشمند اپل به ویژگی های جدید مجهز و سنسورهای آن نیز بهینه سازی شده بود. از طرفی این نسل نسبت به گذشته سریعتر ، باریک تر و بزرگتر بود.

با این حال فناوری با سرعتی بالا در حرکت بوده و بسیاری از افراد اکنون منتظر نسل پنجم اپل واچ هستند و مشتاقانه برای دیدن ویژگی ها و مشخصات جدید آن لحظه شماری می کنند. ما نیز در این مقاله به بررسی اخبار و شایعات منتشر شده در رابطه با اپل واچ سری 5 خواهیم پرداخت.

طبق آخرین گزارشات منتشر شده نیز ، نسل بعدی ساعت هوشمند اپل از مانیتورینگ و پیمایش خواب کاملا جدیدی استفاده می کند.

 

اپل واچ سری 5

 

تاریخ عرضه اپل واچ سری 5 :

ما به شدت امیدواریم که اپل واچ سری 5 در ماه سپتامبر سال جاری میلادی معرفی شود.
به نظر می رسد که اپل از الگویی منظم و مشخص ، برای انتشار ساعت های هوشمند خود استفاده می کند. به طوری که سه نسل گذشته ی محصولات این شرکت در ماه سپتامبر معرفی شده اند.

– تاریخ عرضه Apple Watch اورجینال : آپریل سال 2015
– اپل واچ سری 1: سپتامبر 2016
– اپل واچ سری 2: سپتامبر 2016
– – اپل واچ سری 3: سپتامبر 2017
– اپل واچ سری 4: سپتامبر 2018

 

قیمت اپل واچ سری 5 :

از ماه می سال جاری میلادی ، قیمت فعلی اپل واچ سری 4 به شرح زیر است:
– اپل واچ سری 4 (40 میلیمتری / فقط GPS): 399 دلار
– اپل واچ سری 4 (44 میلیمتری / فقط GPS): 429 دلار
– اپل واچ سری 4 (40 میلیمتری / Cellular): 499 دلار
– اپل واچ سری 4 (44 میلیمتری / Cellular): 529 دلار

به علاوه قیمت مدل استیل این محصول 699 دلار بوده و هزینه ی خرید آن همراه با دستبندهای فانتزی تا 1499 دلار خواهد بود.
به طور کلی قیمت محصولات اپل با گذشت یک سال و عرضه ی نسل جدید همواره بالاتر رفته است. و این موضوع در رابطه با قیمت آیفون و آیپد نیز صدق می کند. البته طبق گزارشات بدست آمده ، قیمت نسل پنجم ساعت هوشمند اپل در زمان انتشار مشابه با قیمت نسل فعلی است.

طراحی:

بسیاری از افراد بر این عقیده هستند که طراحی شکل ظاهری سری چهارم ساعت هوشمند اپل تا حدودی زیادی شبیه به نسل های قبل بوده و تنها تغییراتی جزئی بر روی آن اعمال شده است. البته همین تغییرات کوچک سبب بهبودهایی مشهود در طراحی نسل فعلی ساعت هوشمند اپل گردیده است.
اساسا صفحه نمایش بزرگ و باریک ، به کاربر این امکان را می دهد تا به آسانی از ویژگی های یک پنل بزرگ استفاده کرده و در عین حال وزن بالایی را بر روی مچ خود احساس نکند. و این مورد می تواند به شکلی بهتری در اپل واچ سری 5 لحاظ شود.
در هر صورت و با توجه به سابقه ی اپل در تغییر طراحی محصولات خود ، نباید در زمینه ی طراحی انتظار تغییرات زیادی از سری پنجم ساعت هوشمند اپل داشته باشیم. از طرفی طراحی تقریبا مشابه نسل سه و چهار ساعت هوشمند اپل به نوعی حکم تاییدی به این موضوع است.
با توجه به اطلاعات ، مدل سرامیک به نسل پنج اپل واچ باز می گردد. هم چنین عمده تغییرات این نسل مربوط به اجزای داخلی آن خواهد بود.
طبق برخی از شایعات ، اپل واچ سری 5 در کنار صفحه نمایش اصلی ، مجهز به پنلی بر روی کناره های قاب خود نیز است. البته این شایعه تقریبا هر سال تکرار می شود اما در عمل باید بدانیم که پیاده سازی آن بر روی سیستم عامل ساعت های هوشمند بسیار پیچیده و سخت است. از طرفی نسخه ی فعلی سیستم عامل اپل واچ قادر به راه اندازی دو صفحه نمایش جداگانه نخواهد بود.

به طور کلی عمده ی تغییرات اپل واچ سری 5 تا حدود زیادی به بندها ، سنسورهای داخلی و لوازم جانبی آن مربوط است.

 

اپل واچ سری 5

مشخصات و ویژگی های جدید اپل واچ سری 5 :

نسل پنجم اپل واچ به احتمال زیاد از چیپست سفارشی S5 استفاده خواهد کرد. این چیپست با عملکردی بهینه سبب افزایش سرعت دستگاه می شود. البته در عمل احتمالا متوجه تغییرات خاصی نخواهیم شد. زیرا در حال حاضر ، نسل فعلی اپل واچ به راحتی قادر به اجرای برنامه های مختلف است. با این حال قطعا نمی توان از تاثیرات این چیپست چشم پوشی کرد.
از لحاظ ظرفیت حافظه ی داخلی ، امیدوار هستیم که نسل پنجم مجهز به حافظه ای بیشتر از 16 گیگابایت حافظه ی داخلی باشد. زیرا که این مقدار حافظه ، یکبار در نسل سوم ساعت هوشمند اپل و تنها در مدل Cellular در دسترس کاربران قرار گرفت. سپس یکسال بعد و با عرضه شدن نسل چهار ، ظرفیت تمامی مدل ها فقط 16 گیگابایت بود.

آیا تغییراتی در وضوح صفحه نمایش نسل آینده ی ساعت هوشمند اپل اعمال می شود؟

صفحه نمایش اپل واچ سری 4 نسبت به نسل قبلی خود دارای وضوح بالاتری است، اما این وضوح بالاتر به دلیل افزایش ابعاد پنل بدست آمده و تراکم پیکسلی هم چنان بر روی عدد 326ppi ثابت مانده است. البته نمی توانیم بگوییم که پنل نسل فعلی ساعت هوشمند اپل تار و غیر قابل قبول است. اما وضوح آن تقریبا مشابه با صفحه نمایش گوشی هوشمند iPhone 4 برابر بوده و این مقدار وضوح در سال 2019 میلادی و با توجه به پیشرفت فناوری ، کافی به نظر نمی رسد.
ساعت هوشمند اپل از زمان عرضه و با گذشت زمان در بخش باتری پسرفت داشته اند. به طوری که طول عمر باتری نسل های جدید ساعت هوشمند اپل همواره از نسل قبلی عملکردی ضعیف تر به جا گذاشته است. استفاده از تراشه ی قویتر ، صفحه نمایش بزرگتر و دیگر ویژگی های اضافی ، مانع از رشد بخش باتری و افزایش ظرفیت آن شده است. حال با نزدیک شدن به تاریخ معرفی نسل بعدی اپل واچ ، این شرکت باید فرآیند پسرفت در این بخش را متوقف کند.

 

اپل واچ سری 5

ویژگی های سلامتی:

پیش بینی تغییرات اعمال شده در این بخش در مقایسه با سایر قسمت ها کمی سخت است. اما امیدواریم که اپل در اپل واچ سری 5 از سنسور گلوکز استفاده کند. سنسوری که قطعا در دقیق تر شدن نتایج بدست آمده از فعالیت های ورزشی شما موثر خواهد بود.
برخی از گزارشات منتشر شده ، نشان می دهد که اپل به شکل جدی بر روی قابلیت ردیابی خواب متمرکز بوده و بدین خاطر احتمالا از سیستمی کاملا جدید برای ردیابی خواب در نسل بعدی ساعت های هوشمند خود استفاده می کند. سیستمی که طبق اطلاعات در حال حاضر در مرحله ی تست قرار دارد.
البته پاره ای دیگر از گزارشات نشان می دهد که سیستم جدید ردیابی خواب اپل در سال 2020 میلادی آماده شده و طبق الگوهای فعلی برای نسل ششم ساعت هوشمند اپل قابل استفاده خواهد بود.

با توجه به شناختی که از شرکت اپل داریم می دانیم که موضوع سیستم جدید ردیابی خواب تا حدود زیادی جدی است. زیرا اپل همواره به موضوع سلامتی ، تناسب اندام و خواب مناسب علاقه نشان داده و در این راستا در سال 2017 کمپانی Beddit را خریداری کرده است. این کمپانی در زمینه ی تولید دستبندهای ردیاب خواب فعالیت دارد. از طرفی فروشگاه اپ استور نیز شامل تعداد زیادی از برنامه های ردیاب خواب که توسط گروه های مختلف طراحی شده اند ، می باشد.

 

نرم افزار:

اپل واچ سری 5 به صورت پیش فرض از سیستم عامل watchOS 6 استفاده خواهد کرد.
این به روزرسانی نرم افزاری برای معرفی در مراسم WWDC 2019 برنامه ریزی شده و پس از عرضه شدن نسل پنجم ساعت هوشمند اپل در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

در حال حاضر ، هیچ اطلاعاتی از ویژگی های جدید watchOS 6 در دست نیست اما می دانیم که ویژگی های آن در حد یک به روزرسانی کوچک نخواهد بود. از طرفی امیدواریم قابلیت مولتی-یوزر به شکل بهتری در ورژن جدید سیستم عامل ساعت هوشمند اپل دنبال شود. البته این قابلیت به صورت محدود در نسخه ی فعلی این سیستم عامل نیز وجود دارد.

Apple Watch Series 4

بررسی