iOS 15 در تاریخ 29 شهریور برای عموم عرضه شد ، سیستم عامل جدید آیفون دارای ویژگی های جدیدی است که به شما کمک می کند با دیگران ارتباط برقرار کنید ، جهان را کاوش کنید و بیشتر از قبل از هوش قوی برای انجام کارها با آیفون استفاده کنید.

در این مطلب به بررسی iOS 15 و ویژگی های آن می پردازیم.

FaceTime

با استفاده از ویژگی SharePlay می توانید همزمان با مکالمه فیس تایم موارد زیادی از جمله صفحه نمایش گوشی ، ویدیو ، موزیک ، آلبوم عکس و … را با مخاطب های خود به اشتراک بگذارید.

شما می توانید همزمان با تماشای برنامه های تلویزیونی و فیلم ها ، گوش دادن به موسیقی یا اشتراک گذاری صفحه نمایش ، مکالمات FaceTime را ادامه دهید. SharePlay یک راه کاملا جدید برای داشتن تجربیات با خانواده و دوستان ، بدون توجه به فاصله است.

هنگام تماس با فیس تایم می توانید فیلم ها و برنامه های تلویزیونی که در حال تماشای آن هستید را برای مخاطبینتان پخش کنید. همچنین می توانید همزمان به موسیقی گوش کنید و دیگران می توانند موزیک های خود را به صف پخش موزیک اضافه کنند. جالب اینکه هر کسی به طور مستقل می تواند صدای موزیک را کم یا زیاد کند.
در iOS 15 فیس تایم از چند دیوایس به صورت همزمان پشتیبانی می کند، شما می توانید هنگام تماشای ویدیو در اپل تیوی یا گوش دادن به موسیقی با هوم پاد ، از طریق FaceTime در آیفون خود متصل شوید.

ویژگی Spatial Audio به فیس تایم نیز اضافه شده است. همچنین ویژگی Voice Isolation نویز پس زمینه را به حداقل می رساند و صدای شما را در جلو و مرکز قرار می دهد.
همچنین حالت پرتره به فیس تایم اضافه شده است ، هنگام تماس‌های ویدیویی فیس‌تایم می‌توانید با استفاده از این قابلیت بر روی تصویر ضربه بزنید تا بزرگ شود و روی آیکون حالت پرتره کلیک کنید تا پس زمینه تار شود و روی تصویر شما تمرکز شود.

ویژگی Grid view به شما امکان می دهد افراد را در تماس های فیس تایم گروهی در کاشی های یک اندازه ببینید و کسی که در حال صحبت می باشد را برجسته می کند تا بتوانید ببینید چه کسی صحبت می کند. در یک زمان حداکثر شش چهره را در تصویر خواهید دید.

 

iOS 15_facetime_3

 

فیس تایم قابل استفاده برای کاربران ویندوز و اندروید

با استفاده از قابلیت FaceTime links می توانید یک لینک برای دوستانتان در هر محیطی حتی در ویندوز و اندروید ارسال کنید و آنها را به تماس فیس تایم دعوت کنید. این لینک رمزگذاری شده است ، بنابراین تماس شما مانند سایر تماس های فیس تایم خصوصی و امن است.

Messages and Memoji

اکنون لینک ها ، تصاویر و سایر محتواهایی که با شما در اپ Messages به اشتراک گذاشته شده است ، در بخش جدید Shared With You در اپلیکیشن های Photos ، Apple Music ، Safari ، Apple News ، Apple Podcasts و Apple TV نمایش داده می شود. حتی می توانید مستقیماً از همان اپلیکیشن پاسخ دهید، بدون بازگشت به اپ Messages

40 نوع لباس جدید متناسب با فصل ها در کنار عینک ، کلاه و رنگ چشم جدید برای Memoji اضافه شده است که میتوانید با آنها و با استیکرهای جدید ظاهر و استایل خود را توصیف کنید.

عکس های متعدد در اپ Messages اکنون به صورت کولاژ یا مجموعه ای زیبا از تصاویر ظاهر می شوند. برای مشاهده همه آنها به صورت شبکه یا افزودن یک Tapback سریع ، ضربه بزنید. و آنها را تنها با چند ضربه روی گالری خود ذخیره کنید.

 

iOS 15_Messages and Memoji

Focus

با استفاده از ویژگی Focus می‌توانید تنظیمات متفاوتی را هنگامی که مشغول کار هستید یا مشغول استراحت هستید و یا در سفر یا دیگر موارد تعریف کنید و برای هرکدام از این حالت ها، تنظیمات و قوانین متفاوتی برای نوتیفیکیشن‌ها مشخص کنید. هنگام ارسال پیامک و یا برقراری تماس با شما، وضعیت شما به طرف مقابل اطلاع داده می‌شود و دیگران متوجه می شوند که شما مشغول هستید و یا امکان پاسخگویی ندارید.

 

iOS 15_Focus

Notifications

اعلان ها ظاهر جدیدی دارند ، از جمله عکس های مخاطبین و آیکون اپلیکیشن ها بزرگتر شده است که شناسایی آنها را آسان تر می کند.
قابلیت Notification summary به اعلان ها اضافه شده است ، این قابلیت نوتیفیکیشن ها را بر اساس نحوه تعامل کاربر با اپلیکیشن ها به صورت هوشمند مذتب کرده و به نمایش می گذارد و مهمترین اعلان ها در بالا قرار دارند.

 

iOS 15_Notifications

Maps

نقشه اپل به طور کامل در iOS 15 باز طراحی شده است با جزئیات بیشتر و دقیق تر. می توانید نمای سه بعدی از سازه ها و ساختمانهای مشهور و دیدنی شهر را مشاهده کنید. در Maps جزئیات دقیق تر در جاده ها ، محله ها ساختمان ها و شهرها ، جزئیات پیشرفته مربوط به طبیعت ، رشته کوه ها ، صحراها، جنگل ها و اقیانوس ها نشان داده می شود.
ویژگی های جدید حمل و نقل عمومی ، ایستگاه های اطراف ، زمان حرکت و یا رسیدن قطار ، اتوبوس و … در نقشه جدید اپل با جزئیات کامل نمایش داده می شود.

 

iOS 15_maps

Safari

در iOS 15 در سافاری یک نوار در پایین صفحه اضافه شده است که امکان کنترل های مختلفی را به شما می دهد. شما می توانید برای حرکت بین برگه ها ، صفحه را به چپ یا راست در نوار آدرس بکشید یا برای مشاهده همه برگه های باز شده خود ، انگشت خود را به سمت بالا بکشید.

همچنین قابلیت گروه‌بندی تب‌ها به سافاری اضافه شده است. برای این کار بر روی آیکون مربوط به تب ضربه بزنید و سپس گزینه‌ی Tabs را انتخاب کنید و تب‌های مختلف را گروه‌بندی کنید.
این تنظیمات و گروه بندی ها در تمام دیوایس های اپلی شما به صورت یکسان اعمال می شود.

قابلیت جدید دیگر در سافاری این است که با کشیدن انگشت به پایین می‌توانید صفحه را رفرش کنید همانند مرورگرهای موبایل، و برای رفرش کردن صفحه نیازی به زدن دکمه خاص ندارید.

قابلیت جذاب دیگری که در iOS 15 به سافاری اضافه شده است امکان جستجوی صوتی می باشد ، کافی است در قسمت جستجو روی میکروفون ضربه بزنید و صحبت کنید.

اکنون می توانید افزونه های سافاری را بر روی آیفون خود نصب کنید و درست مانند مک ، می توانید زمان فعال شدن افزونه ها را انتخاب کنید.

 

iOS 15_safari

Photos

ویژگی Memories یک رابط تعاملی جدید و همه جانبه را معرفی می کند که به شما امکان می دهد ظاهر و احساس داستان خود را با آهنگ و حالت متناسب با آن شخصی سازی کنید. قالب ها و ویژگی های جدیدی به آن اضافه شده است.
این ویژگی با ترکیب عکس‌ها می‌تواند کلیپ درست کند، از بین میلیون ها آهنگی که در اپل موزیک وجود دارد می توان برای این کلیپ‌ها آهنگ انتخاب کرد.

 

iOS 15_Photos

Live Text

یک از ویژگی جدید iOS 15 ویژگی جذاب Live Text می باشد. Live Text اطلاعات و نوشته موجود در تصاویر را تشخیص می دهد ، شما توانید با ضربه زدن روی متن برجسته شده در عکس ، با تلفن موجود در تصویر تماس بگیرید یا به آدرس ایمیل نوشته شده ایمیل ارسال کنید یا مسیرها را جستجو کنید.

همچنین Live Text امکان ترجمه متون روی عکس را به 7 زبان مختلف انگلیسی ، چینی ، فرانسوی ، ایتالیایی ، آلمانی ، پرتغالی و اسپانیایی فراهم می کند.

Live Text در دوربین نیز کار می کند ، شما می توانید دوربین آیفون خود را به سمت متن مقابلتان بگیرید و اقدام لازم را در مورد اطلاعاتی که نشان داده می شود انجام دهید. این ویژگی زمانی که در حرکت هستید بسیار مفید خواهد بود.

 

ios15_live text

Visual Look Up

درباره موارد موجود در عکس های خود بیشتر بیاموزید. Visual Look Up اشیا و صحنه هایی را که تشخیص می دهد برجسته می کند تا بتوانید اطلاعات بیشتری در مورد آنها بدست آورید. به سادگی با ضربه زدن روی یک عکس در دستگاه خود یا در وب ، درباره هنر ، مکان های دیدنی ، طبیعت ، کتاب ها و حیوانات خانگی بیشتر بیاموزید. به عنوان مثال اگر از یک گل عکس بگیرید اطلاعات لازم پیرامون آن گل از جمله نام و نوع آن به شما نشان داده می شود.

 

iOS 15_Visual Look Up

Spotlight

Spotlight با یک جستجوی پیشرفته اطلاعات بیشتری را در یک نگاه پیرامون هنرمندان ، برنامه های تلویزیونی و فیلم ها و همچنین مخاطبین شما به شما نشان می دهد. و اکنون می توانید عکس های خود را در Spotlight جستجو کرده و حتی با استفاده از Text Live بر اساس متن موجود در تصاویر خود جستجو کنید.

 

ios15_Spotlight

Health

به روز رسانی برنامه Health در iOS 15 به شما روش های جدیدی برای به اشتراک گذاری داده ها با عزیزانتان و یا تیم مراقبت های بهداشتی ارائه می دهد. همچنین شما می توانید اعلان های مربوط با آن را و یا تجزیه و تحلیل روند برای درک تغییرات در سلامتی شما نیز به اشتراک بگذارید.

 

iOS15_health

Wallet

محلی امن برای ذخیره گواهی نامه و آیدی کارت . با بهره گیری از ویزگی های wallet به وسیله آیفون می توانید قفل خانه ، پارکینگ و یا حتی در اتاقتان در هتل را باز کنید . اخیراً اپل امکانی را فراهم کرده که می توان کارت واکسیناسیون کووید 19 را نیز در ولت ذخیره کرد و در صورت نیاز به مقام های امنیتی و یا هر جایی که لازم است نشان داد.

 

iOS 15_Wallet

Privacy

iOS 15 حساسیت بیشتری در مورد نحوه دسترسی برنامه ها به داده های شما ایجاد می کند ، شما را از جمع آوری داده های ناخواسته محافظت می کند و به شما امکان کنترل بیشتری را برای اشتراک گذاری اطلاعاتتان می دهد.

بخش جدید به تنظیمات اضافه شده است که در آن شما میتوانید ببینید چگونه برنامه ها از مجوزهایی که به آنها داده اید استفاده می کنند ، با کدام شخص ثالث تماس می گیرند و تماس های اخیر آنها به چه شکل بوده است.

شما می توانید مکان فعلی خود را با یک دکمه قابل تنظیم در برنامه های خود به اشتراک بگذارید. این یک راه آسان است که به شما این امکان را می دهد تا مکان خود را فقط یکبار بدون دسترسی بیشتر پس از آن جلسه به اشتراک بگذارید.

iCloud+

یکی دیگر از موارد جدید در iOS 15 ویژگی iCloud+ می باشد.

iCloud همیشه اطلاعات مهم شما – مانند عکس ها ، اسناد و یادداشت ها – را ایمن ، به روز و در دسترس همه دستگاه های شما نگه داشته است. اکنون iCloud+ این تجربه را با یک اشتراک کاملاً جدید که جایگزین برنامه های ذخیره سازی امروز می شود ، یک گام فراتر می برد.

در iCloud+ همه قابلیتهایی که قبلاً در iCloud وجود داشتن وجود دارند به اضافه ویژگی های جدید از جمله iCloud Private Relay ، Hide My Email و پشتیبانی گسترده از HomeKit Secure Video .

با استفاده از ویژگی Hide My Email به جای ایمیل اصلی آدرس های ایمیل تصادفی منحصر به فرد ایجاد کنید که به صندوق ورودی شخصی شما ارسال می شوند – بنابراین نیازی نیست هنگام تکمیل فرم در وب یا ثبت نام در خبرنامه آدرس ایمیل واقعی خود را به اشتراک بگذارید. Hide My Email در Mail ، Safari و iCloud Settings تنظیم شده است.

 

ios 15_cloud

 

iOS 15

از چه دیوایس هایی پشتیبانی می کند

iPhone Xs Max
iPhone Xr
iPhone X
iPhone 8
iPhone 8 Plus
iPhone 7
iPhone 7 Plus
iPhone 6s
iPhone 6s Plus
iPhone SE (1st generation)
iPhone SE (2nd generation)
iPod touch (7th generation)

iPhone 13
iPhone 13 mini
iPhone 13 Pro
iPhone 13 Pro Max
iPhone 12
iPhone 12 mini
iPhone 12 Pro
iPhone 12 Pro Max
iPhone 11
iPhone 11 Pro
iPhone 11 Pro Max
iPhone Xs