مکبوک پرو ۲۰۲۱

بررسی مکبوک پرو ۲۰۲۱_2

 

 

قدرتمندترین مکبوک تا کنون ، با تراشه های بسیار سریع و قدرتمند M1 Pro یا M1 Max ، عمر باتری شگفت انگیز، صفحه نمایش خیره کننده Liquid Retina XDR ، بهترین دوربین و صدا در مکبوک و تمام پورت های مورد نیاز

پردازنده

 

چیپ M1 Pro

مکبوک پرو ۲۰۲۱_M1Pro

 

 

M1 Pro چیپ بهینه سازی شده و ارتقا یافته M1 می باشد که 70 درصد از M1سریع تر است.
پهنای باند حافظه M1 Pro سه برابر بیشتر از M1 می باشد و حداکثر از ۳۲ گیگابایت رم با پهنای باند ۲۰۰ گیگابایت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند.این چیپ از 33.7 میلیارد ترانزیستور تشکیل شده است.

پردازنده آن 10 و 8 هسته ای می باشد و پردازنده گرافیکی آن نیز تا 14 و 16 هسته ای می باشد.
M1 Pro با پردازنده گرافیکی 16 هسته ای ، عملکرد گرافیکی دو برابر سریع تر از چیپ M1 دارد.
این چیپ از ویژگی ProRes پشتیبانی می کند که برای ویرایش و تدوین عکس و فیلم کارایی دارد ، ویژگی که به آیفون ۱۳ پرو نیز اضافه شده است.

M1 Pro عملکرد فوق العاده معماری M1 را برای کاربران حرفه ای به سطح کاملاً جدیدی می رساند. حتی بلند پروازانه ترین پروژه ها به راحتی با حداکثر 10 هسته پردازنده ، حداکثر 16 هسته پردازنده گرافیکی ، موتور عصبی 16 هسته ای و موتورهای رمزگذاری و رمزگشایی اختصاصی که از کدک های H.264 ، HEVC و ProRes پشتیبانی می کنند ، انجام می شوند.

 

چیپ M1 Max

مکبوک پرو ۲۰۲۱_M1Max

 

 

چیپ M1 Max دو برابر از M1 Pro قوی تر می باشد و 6 برابر قوی تر از M1
پهنای باند حافظه M1 Max دو برابر بیشتر از M1 Pro می باشد و حداکثر از 64 گیگابایت رم با پهنای باند 4۰۰ گیگابایت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند.
پردازنده آن 10 هسته ای می باشد و پردازنده گرافیکی آن نیز تا 24 و 32 هسته ای می باشد.

چیپ ام وان مکس از 57 میلیارد ترانزیستور تشکیل شده است ، این چیپ ده تا هسته سی پی یو دارد و تعداد هسته های جی پی یو آن 2 برابر بیشتر از ام وان پرو می باشد و عملکرد گرافیکی آن 4 برابر قوی تر از ام وان می باشد.
M1 Max قوی ترین تراشه ای است که تا کنون برای یک نوت بوک حرفه ای ساخته شده است ، با 10 هسته CPU ، حداکثر 32 GPU و یک موتور عصبی 16 هسته ای. پردازش گرافیکی دو برابر سریعتر و پهنای باند حافظه دو برابر M1 Pro را ارائه می دهد. و دارای یک موتور رسانه ای اختصاصی برای رمزگشایی و دو کد برای رمزگذاری – تا دو برابر سریعتر رمزگذاری ویدیو – و دو شتاب دهنده ProRes برای عملکرد بالاتر است.

اپل ادعا می کند که چیپ ام وان مکس می تواند با 70 درصد مصرف کمتر انرژی با قوی ترین پردازنده های حال حاضر دنیا رقابت کند.

مکبوک پرو ۲۰۲۱_پردازنده

 

مکبوک پرو ۱۴ اینچ در دو مدل پایه با چیپ M1 Pro با پردازنده 8 هسته ای و پردازنده گرافیکی 14 هسته ای (8-Core CPU / 14-Core GPU) و پردازنده 10 هسته ای و پردازنده گرافیکی 16 هسته ای (10-Core CPU / 16-Core GPU) عرضه می شود که قابلیت سفارشی سازی با چیپ M1 Max نیز می باشد.

مکبوک پرو ۱۶ اینچ در دو مدل پایه با چیپ M1 Pro با پردازنده 10 هسته ای و پردازنده گرافیکی 16 هسته ای (10-Core CPU / 16-Core GPU) و یک مدل پایه با چیپ M1 Max با پردازنده 10 هسته ای و پردازنده گرافیکی 32 هسته ای (10-Core CPU / 32-Core GPU) عرضه می شود.

مقایسه قدرت پردازش تراشه های جدید M1 Pro و M1 Max با تراشه های Core i7 در مکبوک پرو ۱۳ اینچ و Core i9 در مکبوک پرو ۱۶ اینچ

مکبوک پرو ۲۰۲۱_CPU

 

مقایسه قدرت پردازش گرافیکی تراشه های جدید M1 Pro و M1 Max با پردازش گرافیکی مکبوک پرو ۱۳ اینچ و مکبوک پرو ۱۶ اینچ

مکبوک پرو ۲۰۲۱_GPU

صفحه نمایش

مکبوک پرو ۲۰۲۱ دارای نمایشگر مینی LED می باشد . صفحه نمایش مکبوک های جدید از ProMotion پشتیبانی می کند. این برای اولین بار است که ProMotion به مک آمده است این تکنولوژی در حالی که مصرف باطری را کاهش می دهد با نرخ تازه سازی تا 120 هرتز ، فناوری تطبیقی به طور خودکار برای مطابقت با حرکت محتوای نصویر تنظیم می شود. ویرایشگرهای ویدئوی ProMotion همچنین می توانند نرخ تازه سازی ثابتی را انتخاب کنند که دقیقاً با فیلم آنها مطابقت داشته باشد.

حاشیه لبه های صفحه نمایش کمتر از قبل شده و برای قرارگیری وب کم ناچ به بالای صفحه نمایش اضافه شده است. لبه بالایی 60 درصد نسبت به نسل قبل مک بوک پرو باریک تر شده است . ضخامت صفحه نمایش مکبوک پرو جدید کمتر از 4 میلیمتر می باشد.

مکبوک پرو ۱۶ اینچی حالا ضمن حفظ ابعاد نسل قبلی با 7.7 میلیون پیکسل ، 1.8 میلیون پیکسل بیشتر دارد و دارای رزولوشن 3456 در 2234 می باشد و مکبوک پرو 14 اینچ دارای رزولوشن 3024 در 1964 و 5.9 میلیون پیکسل می باشد.

نمایشگر مک بوک های جدید از 1 میلیارد رنگ پشتیبانی می کند و میزان روشنایی نمایشگر آن به 1600 نیت هم می رسد با نسبت کنتراست 1000000:1

 

 

مکبوک پرو ۲۰۲۱_صفحه نمایش

 

وبکم مکبوک پرو ۲۰۲۱ با رزولوشن فول اچ دی 1080p تصویربرداری می کند دارای وضوح دو برابر است و از لنزی با دیافراگم گسترده تر استفاده می کند که نور بیشتری را وارد می کند. همراه با سنسور تصویر بزرگتر که پیکسل های کارآمدتری دارد ، دوربین دو برابر عملکرد بهتر در نور کم دارد.

طراحی

مکبوک پرو جدید در دو رنگ خاکستری و نقره ای و دو اندازه ۱۴ و ۱۶ اینچ عرضه می شود. در مکبوک پرو ۲۰۲۱ تاچ بار حذف شده است و دکمه های فیزیکی جای آنها را گرفته اند اما تاچ آیدی با طراحی جدید همچنان وجود دارد.

یک تغییر مهم در مکبوک های جدید برگشتن پورت های تاندربولت و hdmi و دریچه حافظه SD و جک 3.5 میلی متری هدفون می باشد. ظاهراً اپل از حذف این پورت ها بازخورد و تجربه مثبی دریافت نکرده است و ترجیح داده که مطابق با سلیقه کاربران این پورت ها را مجدداً در مکبوک پرو قرار دهد. قبل از این مکبوک پرو فقط دارای پورت تاندربولت بود.

 

مکبوک پرو ۲۰۲۱_پورت

مکبوک پرو جدید دارای سه پورت Thunderbolt 4 می باشد که می توان با آنها به لوازم جانبی یا نمایشگرهای خارجی متصل شد. شما می توانید حداکثر سه نمایشگر Pro Display XDR و یک تلویزیون 4K را با M1 Max متصل کنید. یا حداکثر دو نمایشگر Pro Display XDR با M1 Pro متصل کنید.

همچنین اپل از نسل سوم مگ سیف در مک بوک های جدید استفاده کرده است که باعث می شود مکبوک با سرعت بیشتری شارژ شود.

مک بوک های جدید به گونه ای طراحی شده اند که سیستم های حرارتی پیشرفته 50 درصد بیشتر هوا را جابجا می کنند و 50 درصد قدرت خنک کنندگی بیشتری دارند در حالیه که سرعت فن تغییری نکرده است. و به لطف کارایی تراشه های سیلیکون اپل ، هرگز فن ها برای کارهای زیادی که در طول روز انجام می دهید روشن نمی شوند.

 

مکبوک پرو ۲۰۲۱_طراحی

 

سرعت خواندن و انتقال اطلاعات از هارد SSD مکبوک های جدید که تا 8 ترابایت ظرفیت دارند 7.4 گیگابایت بر ثانیه است که دو برابر نسل قبلی می باشد.

مکبوک پرو ۲۰۲۱ سه میکروفن با کیفیت استودیویی و 60 درصد نویزکمتر دارد که می تواند حتی ظریف ترین صداها را ضبط کند. و آرایه سه میکروفونی به گونه ای قرار گرفته اند که صدای شما همیشه با صدای بلند و واضح ارائه می شود.

همچنین دارای شش بلندگو و چهار ووفر می باشد که نت هایی را تا عمق نیم اکتاو عمیق تر نشان می دهد و اتاق را تا 80 درصد باس بیشتر پر می کند. و توییترهای با عملکرد بالا صدای واضح تر و کامل تری را ارائه می دهند.

 

مکبوک پرو ۲۰۲۱_اسپیکر

مکبوک پرو ۲۰۲۱ به لطف سیستم شش بلندگو و الگوریتم های پیشرفته ، هنگام پخش موسیقی یا فیلم با Dolby Atmos از صدای فضایی (Spatial audio) پشتیبانی می کند و صدای سه بعدی ایجاد می کند. با تریکب این ویژگی با صفحه نمایش Liquid Retina XDR شما همیشه یک سالن نمایش قابل حمل با خود به همراه دارید!

 

spatial_audio_مکبوک پرو ۲۰۲۱_پورت

باطری

باطری در مکبوک پرو 2021 بسیار بهبود یافته و عمر باطری به لطف پردازنده های جدید بسیار افزایش یافته است.
یک بار شارژ به شما امکان می دهد تا چهار برابر قبل در برنامه Xcode کامپایل کنید یا تصاویر را تا دو برابر بیشتر در Lightroom Classic ویرایش کنید .

با 30 دقیقه شارژ، نصف باتری مک بوک پروهای جدید شارژ می شود.

در مکبوک پرو ۱۴ اینچ باطری 70 وات به کار رفته است که قابلیت شارژ سریع با آداپتور 96 وات اپل را دارا می باشد و در مکبوک پرو ۱۶ اینچ باطری 100 وات به کار رفته است که قابلیت شارژ سریع با آداپتور 140 وات اپل را دارا می باشد.

 

 

بررسی مکبوک پرو ۲۰۲۱_5

قیمت و تاریخ عرضه

قیمت پایه مکبوک پرو ۱۴ اینچی 1999 دلار و قیمت پایه مکبوک پرو ۱۶ اینچی 2499 دلار می باشد.
بالاترین مدل مکبوک پرو ، 6099 دلار قیمت دارد!!

پیش فروش مکبوک پرو ۲۰۲۱ از زمان معرفی در سایت اپل امکان پذیر می باشد و بین 2 تا 5 هفته آینده به خریداران تحویل داده می شود.