macOS Catalina

macOS Catalina

تاریخ انتشار اولین نسخه : 8 اکتبر 2019
حجم: 4.9 گیگابایت
نسخه: 10.15.0
دسته: سیستم عامل

شما میتوانید سیستم عامل کاتالینا را از این بخش دانلود کنید.

دانلود macOS Catalina

نام جدیدترین سیستم عامل مک macOS Catalina (macOS 10.15) می باشد . اپل سیستم عامل مک کاتالینا را در کنفرانس WWDC 2019 معرفی و از تاریخ 8 اکتبر 2019 برای دانلود عموم منتشر کرد.

اپلیکیشن هایی که به صورت پیش فرض روی سیستم عامل کاتالینا نصب می باشند

Apple Books
Apple News
App Store
Automator
Calculator
Calendar
Chess
Contacts
Dashboard
Dictionary
DVD Player
FaceTime
Font Book
Home
Image Capture
Find My
Launchpad
Mail
TV
Music
Maps
Messages
Mission Control
Notes
Photo Booth
Photos
Preview
QuickTime Player
Reminders
Safari
Siri
Stickies
Stocks
System Preferences
TextEdit
Time Machine
Voice Memos

ابتدا چک کنید آیا مک شما قابلیت پشتیبانی از سیستم عامل Catalina را دارد یا خیر .

لیست مک هایی که از macOS Catalina پشتیبانی می کنند :

MacBook Pro (مدل 2012 و جدیدتر)
MacBook Air (مدل 2012 و جدیدتر)
MacBook (مدل 2015 و جدیدتر)
iMac (مدل 2012 و جدیدتر)
iMac Pro (مدل 2017 و جدیدتر)
Mac mini (مدل 2012 و جدیدتر)
‏Mac Pro (مدل 2013 و جدیدتر )

 

قبل از آپگرید پیشنهاد می کنیم از اطلاعات خود یک بک آپ تهیه نمایید. اگر سیستم عامل کنونی مک شما OS X Mavericks 10.9 و یا بالاتر می باشد شما می توانید مستقیماً به macOS Catalina آپگرید نمایید .

 

سیستم عامل macOS Catalina رایگان می باشد. با مراجعه به App Store می توانید سیستم عامل جدید مک را به صورت رایگان دانلود نمایید . حجم فایل آن 4.9 GB می باشد.

در macOS Catalina اپلیکیشن iTunes به سه اپلیکیشن Apple Music ، Apple TV و Apple PodcastS تبدیل شده است.

 

Music

سیستم عامل macOS Catalina طراحی ویژه و دوباره ای برای اپل موزیک دارد. شما در اپلیکیشن Apple Music به بیش از 50 میلیون موزیک دسترسی خواهید داشت. در اپ موزیک در هنگام گوش کردن به موزیک شما می توانید متن آهنگ ها را ببینید. در سایدبار جدید این اپل از طریق دسته بندی های artists ، albums ، songs ، playlists می توانید به راحتی به موزیک هایتان دسترسی پیدا کنید و آنها را مدیریت کنید.

TV

در تب Library به راحتی می توانید به تمامی فیلم هایی که خریداری و دانلود کرده اید دسترسی داشته باشید. شما می توانید بیش از 100 هزار فیلم و سریال با کیفیت های 4K HDR خریداری و یا اجاره کنید.
تا 6 نفر از اعضای خانواده می توانند با عضویت در Apple TV Channels به کانال های مختلف از جمله HBO ، Showtime ، Starz و … دسترسی داشته باشند.
سرویس ویدیویی جدید اپل با نام Apple TV+ نیز در اپلیکیشن اپل تیوی با بسیاری از فیلم ها ، سریال ها و برنامه های تلویزیونی ساخت اپل از پاییز 2019 در دسترس خواهد بود.
در بخش Kids می توانید به فیلم ها و برنامه های مختلف ویژه کودکان دسترسی داشته باشید.

Podcasts

در اپلیکیشن Podcasts شاهد جست‌و‌جوی مبتنی بر یادگیری ماشینی هستیم که بر اساس آن قابلیت پیدا کردن جملات گفته‌شده در پادکست‌ها وجود دارد. همچنین قابلیت جستجو بر اساس نام افراد و یا تاپیک ها بسیار بهتر از قبل شده است.

Syncing

در سیستم عامل جدید مک macOS Catalina ، سینک کردن آیفون با مک به فایندر منتقل شده است و از طریق اپلیکیشن Finder شما می توانید همگام سازی را انجام دهید ، بک آپ بگیرید ، آپدیدت کنید و یا دیوایس خود را ریستور نماید.
هر سه سرویس Apple Music ، Apple TV و Apple PodcastS محتواهای شما را بین دیوایس های مختلف و آیکلود همگام سازی می کنند.

 

Notes

در سیستم عامل جدید مک می توانید نمایش نوت ها را به شکل thumbnails تنظیم نمایید. می توانید یک فولدر که شامل نوت ها و فولدرهای زیر مجموعه آن می باشد را با دیگران به اشتراک بگزارید تا دیگران هم بتوانند به آن فولدر نوت و یا هر فایل دیگری اضافه کنند. جستجو در اپلیکیشن Notes بسیار پیشرفته تر و سریع تر از قبل شده است و می توانید بر اساس بخشی از یک نوشته و یا تصویر مورد نظرتان در نوشته های مختلف جستجو نمایید.

Safari

صفحه به روز شده شروع (start page) به شما کمک می کند تا به راحتی و به سرعت به موارد دلخواه خود و سایتهایی که بیشتر بازدید می کنید ، دسترسی داشته باشید.
زمانیکه در سافاری با تنظیم قابلیت weak, easy-to-guess password وارد یک حساب کاربری می شوید سافاری در مواردی که پسورد ضعیفی وارد کردید به شم هشدار می دهد و به شما کمک می کند که پسورد قوی تری را جایگزین نمایید.
زمانیکه شما شروع به نوشتن آدرس سایتی می کنید که درحال حاضر توسط سافاری باز شده سافاری شما را به تب همان سایت منتقل می کند. قابلیت نمایش تصویر در تصویر نیز در دیگر ویژگی های جدید سافاری می باشد.

 

Mail

در macOS Catalina اپلیکیشن Mail می تواند تمامی ایمیل های ارسالی از فرستنده های مشخص را که شما آنها را مشخص می کنید بلاک کرده و به سطل زباله منتقل کند.
در بالای ایمیل های تبلیغاتی لینکی تحت عنوان unsubscribe آشکار می شود که در صورتیکه نمیخواهید این ایمیل برای شما مجدداً ارسال شود روی لینک می توانید کلیک کنید و با ارسال درخواست برداشتن ایمیل شما از لیست ارسالی ، عدم عضویت خود را اعلام نمایید.

Photos

تب های جدید به اپلیکیشن Photos اضافه شده است. تمامی عکس ها بر اساس روز ، ماه و سال طبقه بندی می شوند و به راحتی می توانید عکس مورد نظرتان را بر اساس تاریخ پیدا کنید.
پیش نمایش عکس ها بزرگتر شده است ، نمایش عکس ها هوشمند می باشد تا بهترین قسمت از عکس خود را در پیش نمایش ها پیدا کنید ، بنابراین می توانید هنگام باز کردن عکس ، نسخه کامل و بدون ویرایش را مشاهده کنید.
با استفاده از یادگیری ماشن در مک ، اپلیکیشن Photos می تواند متوجه شود که چه افرادی در عکس حضور دارند و مناسبت عکس چه بوده است و بر اساس چهره افراد و یا مناسبتها می تواند عکس ها را دسته بندی نماید. همچنین این اپ می تواند عکس های تکراری را تشخیص دهد و حذف نماید.

Screen Time

در macOS Catalina ویژگی Screen Time که قبلاً برای iOS اضافه شده بود به مک نیز اضافه شده است. با بهره گیری از این قابلیت کاربران می توانند ببینند که بیشتر زمان خود را در چه اپلیکیشن هایی گذرانده اند. این برنامه گزارش کاملی از عملکرد شما در مک را به شما می دهد اینکه چه میزان زمانی را از هر اپلیکیشن استفاده کرده اید ، کدام اپل ها را بیشتر از بقیه استفاده کرده اید و … با Screen Time شما می توانید زمانبندی برای استفاده از اپ ها برای خود و یا دیگران از جمله فرزندانتان داشته باشید و زمان و نوع استفاده از اپ ها را برای افراد با ایجاد دسترسی های مختلف مدیریت نمایید. با استفاده از قابلیت App Limits در Screen Time می توانید مدت زمان استفاده از یک اپلیکیشن و یا وب سایت های مختلف را محدود نمایید.
با استفاده از قابلیت Communication Limits در Screen Time می توانید ارتباط فرزندان خود را با دیگران در مک کنترل نمایید و به آنها این دسترسی را بدهید که بتوانند با چه کسانی ارتباط داشته باشند و چه کسانی نیز بتوانند با آنها در طول روز در ارتباط باشند! و همچنین فرزندان شما به چه افرادی در لیست کانتکت های شما دسترسی داشته باشند و بتوانند آنها را در لیست مشاهده کنند.

Sidecar

با قابلیت جدید Sidecar ، از آیپد می توان به عنوان مانیتور دوم مک استفاده کرد. آیپد می تواند با کابل و یا بی سیم به مک متصل شود. در صورت اتصال با کابل آیپد شارژ خواهد شد و اتصال بی سیم نیز تا شعاع 10 متری امکان پذیر می باشد.
برای طراحان این قابلیت بسیار مفید می باشد و می توانند با Apple Pencil روی آیپد کار کنند و همزمان پروژه خود را روی مک نیز داشته باشند. Sidecar در ویرایش ویدیو در‌ Final Cut Pro X ، طراحی توسط Adobe Illustrator ، فوتوشاپ و یا سایر نرم افزارهای قدرتمند ویرایش عکس و فیلم می تواند بسیار کارآمد باشد.
قابلیت جذاب دیگری که در Sidecar وجود دارد این است که برای اپلیکیشن هایی که از تاچ بار پشتیبانی می کنند ، تمامی آیکون ها و کنترلرها در تاچ بار در پایین آیپد نیز آشکار می شوند حتی اگر مکبوک شما تاچ بار نداشته باشد!

pa_macOS Catalina_side car

 

امنیت

قابلیت پیشرفته Gatekeeper در سیستم عامل کاتالینا ابتدا امنیت تمامی برنامه هایی که از اپ استور و یا اینترنت دانلود شده اند را قبل از اجرا چک می کند و همچنین به صورت دوره ای نیز امنیت تمام برنامه ها را چک کرده و زیر نظر دارد.
سیستم عامل macOS Catalina قبل از دسترسی هر برنامه به اطلاعات شما در دکستاپ و یا داکیومنت این دسترسی را با شما چک می کند و در صورت صدور اجازه از طرف شما این دسترسی داده می شود.
تمامی مک هایی که دارای چیپ امنیتی Apple T2 می باشند از قابلیت Activation Lock همانند آیفون و آیپد پشتیبانی می کنند. با بهره گیری از این قابلیت، اگر مک شما دزدیده و یا گم شود تنها شخصی که می تواند اطلاعات آن را پاک نماید و یا آن را مجدداً فعالسازی کند فقط شما هستید و دیگران نمی توانند به اطلاعات شما دست پیدا کنند.

pa_macOS Catalina_find-myFind My

دو اپلیکیشن Find My iPhone و Find My Friends در سیستم عامل macOS Catalina با هم ترکیب شده و یک اپ جدید با نام Find My ایجاد شده است که کار کردن با آن بسیار ساده است و به شما کمک می کند تا محل افراد و دیوایس هایی که برای شما مهم می باشند را پیدا کنید. زمانیکه دیوایس شما چه مک و چه آیفون و آیپد باشد گم شود و یا دزدیده شود شما قادر خواهید بود حتی در صورتیکه دیوایس شما به اینترنت متصل نباشد با استفاده از Find My از محل آن مطلع شوید. این امکان با ارسال سیگنال های بلوتوثی از دیوایس شما به سایر دیوایس های اپلی که در اطراف آن هستند میسر می شود سایر دیوایس ها می تواند برای دوستان شما باشد که در صورت دریافت سیگنالی از مک یا آیفون یا آیپد شما به شما گزارش می دهند. این گزارش می تواند بر مبنای زمانبندی روزانه و یا هفتگی باشد و یا اینکه بیشتر در چه مکانی دیوایس قرار داشته است.

 

 

 

تایید رمز ورود با اپل واچ

هرجایی که شما نیاز داشته باشید تا پسورد مک خود را وارد کنید با دوبار کلیک روی دکمه کناری اپل واچ می توانید این کار را بدون تایپ کردن پسورد انجام دهید. آنلاک کردن نوتی که لاک شده باشد ، تایید نصب یک اپلیکیشن ، باز کردن قفل در System Preferences و … همه اینها با اپل واچ قابل انجام می باشد.

سایر ویژگی های جدید macOS Catalina

  • امکان کنترل صوتی مک برای معلولینی که محدودیت حرکتی دارند با استفاده از قابلیت Voice Control وجود دارد.
  • اپلیکیشن Project Catalyst ، برای برنامه نویسی اپلیکیشن برای آیپد و مک
  • اپلیکیشن جدید توییتر در مک
  • دسترسی مستقیم به تمامی اطلاعات اپل آیدی از System Preferences در مک
  • قابلیت تصویر در تصویر (PiP) در Quick Time
  • امکان ضبط تصاویر و ذخیره در آیکلود توسط اپل تیوی یا هوم پاد در اپلیکیشن HomeKit
  • اضافه شدن کیبوردهای جدید ، صداهای سیری جدید ، دیکشنری های جدید ، فونت های جدید به زبان های مختلف
  • امکان به اشتراک گذاری فولدر در iCloud Drive

 

 

سیستم مورد نیاز برای نصب یا آپگرید به macOS Catalina

  • سیستم عامل مک OS X 10.9 به بعد
  • 4 گیگابایت رم
  • 12.5 گیگابایت هارد