iPadOS

 

سیستم عامل اختصاصی آیپد

 

این سیستم عامل برپایه سیستم عامل iOS توسعه یافته و بدون شک یک تجربه کاملا متمایز را برای کاربران خود رقم می زند. برنامه های فوق العاده ای برای نمایشگرهای بزرگ طراحی شده که شامل قابلیت چند لمسی می شوند. قابلیت چند وظیفه ای (Multitasking) با حرکات بصری ساده تر شده است. کاربر می تواند تنها با یک انگشت فایلی را کشیده و رها کند. یک سیستم عامل جادویی با نام iPadOS

iPadOS پائیز 2019 برای عموم عرضه خواهد شد

Slide Over and Split View

با دو حالت Slide Over و Split View کار با برنامه های مختلف در سیستم عامل iPadOS آسان است. با این قابلیت ها کاربر می تواند کار موردنظر خود را به شیوه بصری تر انجام دهد و انجام فرآیندهای کاربری به صورت ساده و لذت بخشی صورت می گیرد.
شما می توانید چندین اپ مختلف را در Slide Over قرار دهید و همیشه به راحتی به تمام اپلیکیشن های مورد علاقه تان دسترسی داشته باشید.
شما می توانید یک اپلیکیشن را در هر دو طرف Split View باز کنید ، این ویژگی مناسب برای کار بر روی دو سند در کنار یکدیگر به صورت همزمان می باشد. و یا حتی می توانید از یک اپ در تمامی پروژه هایی که در آیپد در حال انجام هستید استفاده کنید.
تمامی برنامه های باز شده را با لمس یک آیکون در Dock می توانید مشاهده کنید.

 

 iPadOS_slide_over

New Home Screen

طراحی دوباره صفحه اصلی

صفحه اصلی جدیدی برای سیستم عامل iPadOS طراحی شده که نمایشگرهای بزرگ آیپد از آن به خوبی بهره ببرند. طرح بهینه شده صفحه اصلی به شما اجازه می دهد تا اپلیکیشن های بیشتری را مشاهده کنید. شما می توانید ویجت های پرکاربرد و مفید را در روی صفحه اصلی پین کنید.
شما می توانید ویجت های پرکاربرد و محبوب خود را در صفحه اصلی پین کنید تا تمامی آنها دردسترس باشند و همه آنها را بتوانید در یک نگاه ببینید.

 

iPadOS_home_screen

Apple Pencil

قلم اپل

قلم اپل در دقت و انعطاف پذیری یکی از بهترین قلم های تبلت می باشد که تا کنون طراحی و تولید شده است ، اپل پنسل در کاربرهایی نظیر طراحی، یادداشت برداری، علامت گذاری و برخی دیگر یک ابزار فوق العاده است. در حال حاضر با تاخیر کمتر، نوشتن با قلم اپل احساس واقعی به دست می دهد و تصور می کنید در حال نوشتن روی کاغذ هستید. همچنین برای کنار گذاشتن و یا شارژ کردن آن ، کافیست آن را به بدنه آیپدهای جدید بچسبانید.

پالت ابزار

در پالت بازطراحی شده در iPadOS شما به مجموعه ای از ابزار مفید برای طراحی و نقاشی دسترسی دارید ، همچنین می توانید این پالت را کوچک یا بزرگ کنید و به هر جایی از صفحه نمایش که می خواهید آن را بکشید و قرار دهید.
شما می توانید از کل صفحه وب، سند، ایمیل و … اسکرین شات گرفته و هر قسمتی از آن را که نیاز دارید علامت گذاری کنید.

 

iPadOS_Apple Pencil

 

 

قابلیت Sidecar

یکی از مهمترین ویژگی های که به صورت مشترک به iPadOS و سیستم عامل macOS Catalina اضافه شده است امکان استفاده از آیپد به عنوان نمایشگر دوم مک می باشد . شما میتوانید پروژه ای را که روی مک در حال کار بر روی آن می باشید به آیپد منتقل کنید و به راحتی با قلم اپل روی آن کار کنید. اتصال آیپد به مک به صورت بی سیم می باشد.

 

ویرایش متن

در سیستم عامل جدید iPadOS ویرایش متن بسیار ساده تر و سریع تر از قبل شده است. با حرکات ساده انگشتان می توانید کپی کنید، پیست کنید، لغو کنید و کارهای دیگری انجام دهید.

برای انتخاب کردن جمله ای از یک متن، ابتدا روی یک کلمه ضربه بزنید و سپس انگشت خود را به انتهای جمله بکشانید.

برای کپی کردن بخشی از یک متن، سه انگشت خود را بر روی آن قرار دهید و به سمت یکدیگر جمع کنید و برای پیست کردن آن سه انگشت خود را از هم باز کنید.

با کشیدن سه انگشت به سمت کنار آیپد می توانید عمل لغو و یا Undo را انجام دهید.

شما می توانید یک کلمه را با دو بار ضربه ، یک جمله را با سه بار ضربه و یک پاراگراف کامل را با چهار بار ضربه انتخاب کنید.

 

صفحه کلید شناور

روی صفحه نمایش صفحه کلید شناوری وجود دارد که در مواقعی نظیر پاسخ دادن به ایمیل یا یادداشت برداری مورد استفاده قرار می گیرد. اگر می خواهید از صفحه کلید واقعی استفاده کنید، کافیست یک صفحه کلید فیزیکی هوشمند تهیه کنید. iPadOS راه های مختلفی برای برخورداری از صفحه کلید ارائه می دهد.

شما می توانید به راحتی صفحه کلید را کوچک کرده و هرجایی بخواهید آن را به حرکت درآورید. بنابراین تایپ کردن سریع با این صفحه کلید کوچک همیشه ممکن است.

با استفاده از قابلیت جدید سوایپ (QuickPath) تنها با کشیدن انگشت خود روی حروف می توانید تایپ کنید.

همچنین با میان برهای مختلف صفحه کلید فیزیکی می توانید مرور وب سریعی در سافاری داشته و مدیریت فایل بی نقصی انجام دهید.

فونت

آیپد یک دیوایس مناسب برای خلق اسناد زیبا و طرح بندی صفحه می باشد. . از این به بعد انواع فونت در اپ استور عرضه می شوند و با iPadOS شما می توانید از اپ استور فونت موردنظر خود را دریافت کنید. شما می توانید با مدیریت فونت در هر برنامه ای که می خواهید فونت سفارشی خود را به کار بگیرید.

 

iPadOS_Fonts

Files

به کمک برنامه Files می توانید در هر زمان و مکان به فایل موردنظر خود روی آیپد دسترسی پیدا کنید. iPadOS روش های قابل توجهی در اختیار شما قرار می دهد تا به مدیریت فایل ها و اشتراک گذاری آنها بپردازید. یکی از مهمترین ویژگی هایی که به iPadOS آمده است پشتیبانی از حافظه خارجی می باشد، حالا شما می توانید هارد خارجی، فلش مموری ، حافظه SSD و SD را به آیپد متصل و بین حافظه خارجی و آیپد خود تبادل دیتا نمایید.

با بازطراحی برنامه Files شما می توانید جزئیات بیشتری در مشاهده فایل های خود داشته باشید. همچنین کنترل بیشتری برای انجام کار روی فایل موردنظر دارید.

همچنین شما می توانید پوشه‌های جدید ایجاد کنید و فایل‌های مختلف را در حافظه داخلی جابجا کنید و برای انجام این کارهای ساده‌ دیگر لازم نیست از اپلیکیشن‌های ثالث استفاده کنید.

شما می توانید با استفاده از اپ جدید Files به فایل هایی که روی سرور قرار دارند در سیستم دسکتاپی خود دسترسی داشته باشید.

Safari

مرورگری در کلاس دسکتاپ

همیشه مرور صفحات وب در آیپد تجربه جذابی بوده و شما با یک دست به شبکه جهانی متصل می شوید. در سیستم عامل iPadOS ویژگی های جالبی به مرورگر سافاری افزوده شده تا همانند یک محیط دسکتاپی باشد و در واقع شاهد نسخه دسکتاپ سافاری در آیپد هستیم.

در iPadOS نسخه دسکتاپ مرورگر سافاری را تجربه خواهید کرد، بنابراین تجربه کاربری با Google Docs, Squarespace و WordPress ممکن خواهد شد.

با بهره گیری از ابزار مدیریت دانلود شما می توانید دانلودهای فعال و اخیر خود را در مرورگر سافاری مشاهده کنید و به راحتی از طریق پوشه دانلودها به فایل های دانلود شده دسترسی دارید.

 

 

حالت تیره (Dark Mode)

 

حالت تیره قابلیت جدیدی برای آیپد محسوب می شود. به کمک این حالت شما در تاریکی شب می توانید به آسانی از تبلت خود استفاده کنید، بدون آن که آسیبی به چشم شما وارد شود. این حالت را می توانید با مراجعه به کنترل سنتر تنظیم کنید تا مطابق با شرایط نور محیط صفحه نمایش نور متعادل پیدا کند.

در حالت تیره، رنگ پس‌زمینه مشکی می‌شود و نوشته ها نیز با رنگ سفید به نمایش درمی‌آیند. همچنین اپلیکیشن‌های اپل و دیگر اپلیکیشن‌هایی که با این API جدید سازگار هستند، از این حالت تاریک پشتیبانی می‌کنند.

امنیت و حریم خصوصی

سیستم عامل iPadOS نیز همانند سایر محصولات اپل توجه ویژه ای به حریم خصوصی دارد و حفظ امنیت حریم شخصی در آن بسیار مهم می باشد.

کنترل های جدید در موقعیت مکانی و ویژگی های شفاف به شما در کنترل اطلاعات شخصی تان کمک می کند . به عنوان مثال شما می توانید به اپلیکیشن ها اجازه دهید که به موقعیت مکانی شما دسترسی داشته باشند یا نه و یا فقط یکبار این اجازه را بدهید. در iPadOS محافظت های بیشتری نسبت به قبل برای افرادی که می خواهند بدون اجازه شما شما را پیگیری کنند وجود دارد .

 

 

Sign in with Apple

یک راه ساده برای ورود به برنامه ها و وب سایت هایی که به حریم خصوصی شما احترام می گذارند.
در iPadOS همانند iOS 13 شما می توانید به وسیله اپل آیدی که در حال استفاده از آن می باشد به برنامه های مختلف وارد شوید بدون پر کردن فرم و یا ساختن پسورد جدید. فقط کافی است که روی Sign in with Apple کلیک نمایید و بعد از تایید با تاچ آیدی و یا فیس آیدی شما به راحتی وارد اپلیکیشن مورد نظرتان خواهید شد و نیازی به ساختن اکانت و حساب کاربری جدید برای آن اپلیکیشن نخواهید داشت.

اپلیکیشن ها از شما نام و ایمیل شما را می پرسند که اگر شما ترجیح دهید، اپل می تواند یک ایمیل رندوم و یک بار مصرف بسازد و آن را به ایمیل اصلی شما فوروارد کند.

 

 

HomeKit Secure Video

فیلم دوربین های امنیتی خانگی شامل اطلاعات شخصی و حساس ما می باشد ، اپل در iPadOS سیستم رمزنگاری end-to-end را طراحی کرده که به کمک آن ویدیوی شما با امنیت کامل در آیکلود ذخیره می شود و فقط شما و یا کسانی که به آنها اجازه دسترسی داده اید می توانند آن را مشاهده نمایند. این امر رایگان و بدون اشغال فضای آیکلود شما انجام می شود.

Photos

با صفحه نمایش بزرگ و فوق العاده رتینا ، مشاهده و ویرایش عکس در آیپد بسیار لذت بخش خواهد بود.
در اپلیکیشن Photos تب هاب جدید روز ، ماه و سال اضافه شده است که شما می توانید به کمک آنها و بر اساس زمان مورد نظرتان به عکس ها دسترسی پیدا کنید و آنها را مدیریت نمایید.

طراحی جدید بخش ویرایش عکس

ویرایش عکس ها در iPadOS باز طراحی شده، ابزارهای جدید برای کنترل و تنظیمات عکس ها اضافه شده است که رابط کاربری جذاب‌تری دارند و استفاده از آن‌ها هم بسیار ساده است. همچنین فیلترهای جدید نیز اضافه شده است.

ویرایش قدرتمند ویدیو

تقریباً تمامی ابزار و افکت های که در ویرایش عکس ها از آنها استفاده می کنید در ویرایش ویدیو نیز می توانید به کار بگیرید از جمله rotate ، crop و auto enhance .

 

iPadOS_Photos

سایر ویژگی های جدید در iPadOS :

 

  • Face ID در iPadOS حدود 30 درصد سریعتر از iOS 12 عمل می کند.
  • سرعت اجرای اپلیکیشن ها در iPadOS دوبرابر سریعتر از قبل شده است و حجم آنها کمتر از قبل شده است.
  • آپدیت اپلیکیشن ها به مقدار ۶۰ درصد حجم کمتری خواهند داشت.
  • اپلیکیشن های Maps ، Reminder ، Health ، Mail و بسیاری دیگر در iPadOS باز طراحی شده و امکانات جدیدی به آنها اضافه شده است.
  • اضافه شدن اپلیکیشن Shortcuts به اپلیکیشن های پیش فرض در iPadOS.
  • پشتیبانی واقعیت افزوده (AR) از Motion Capture
  • اضافه شدن Apple Arcade به اپ استور با بیش از 100 بازی مهیج.
  • پشتیبانی از کنترلر کنسول های بازی PlayStation 4 و Xbox One S
  • افزایش حجم دانلود از اپ استور در هنگام استفاده از اینترنت سیم کارت
  • پشتیبانی از زبان های عربی و عبری در اپ استور
  • امکان به اشتراک گذاری فولدرها در اپلیکیشن Notes
  • قابلیت Time Synced Lyrics به اپلیکیشن موزیک اضافه شده است.
  • نمایش یادداشت ها در اپلیکیشن Notes به صورت thumbnails
  • اضافه شدن قابلیت جدید Cycle tracking در اپلیکیشن Health برای دوران قاعدگی خانم ها
  • اضافه شدن دانلود منیجر به اپلیکیشن Safari
  • اضافه شدن فولدر دانلود در اپلیکیشن Files ، محلی برای ذخیره دانلود ها از ایمیل و یا سافاری
  • پشتیبانی از درایو های خارجی مانند فلش مموری ، کارت SD و یا هارد توسط اپلیکیشن Files
  • امکان Zip و Unzip فایل ها در اپلیکیشن Files
  • تغییر نوع ویرایش متن ها و اضافه شدن قابلیت های جدید برای کپی و پیست کردن متن ها ، انتخاب متن ، Undo ، اسکرول و …
  • امکان اضافه کردن فونت سفارشی از اپ استور و استفاده از آن در اپ های مختلف
  • اضافه شدن قابلیت Find My : امکان پیدا کردن تمامی دیوایس های اپلی از طریق ارسال سیگنال های بلوتوثی و بدون نیاز به اینترنت و حتی در صورت خاموش بودن دیوایس!
  • اضافه شدن 38 زبان جدید به کیبورد آیپد
  • امکان دسترسی مستقیم از کنترل سنتر به لیست شبکه های وای فای و دیوایس های بلوتوثی اطراف
  • قابلیت Audio Sharing with AirPods به شما این امکان را می دهد که دو ایرپاد را به یک آیپد متصل نمایید و به یک آهنگ به صورت همزمان گوش فرا دهید.
  • پشتیبانی از جدیدترین استاندارد سیستم وای فای WPA3 Wi-Fi

 

 

iPadOS بر روی چه دیوایس هایی

قابل نصب می باشد

 

 12.9-inch iPad Pro
 11-inch iPad Pro
 10.5-inch iPad Pro
9.7-inch iPad Pro
 iPad (6th generation)
 iPad (5th generation)
 iPad mini (5th generation)
 iPad mini 4
 iPad Air (3rd generation)
 iPad Air 2