طبق سیاست های بانک مرکزی در سال اخیر تمام کالاهای وارداتی به چهار گروه کالایی تقسیم گردید که گروه اول کالاهایی که مشمول ارز دولتی هستند، گروه دوم کالاهایی که مشمول خرید ارز از سامانه نیما (ارز صادراتی ها) هستند، دسته سوم کالاهایی که فقط ارز طریق ارز بازار آزاد می توان تامین ارز کرد و گروه چهارم کالاهایی که واردات آنها ممنوع است و طی بخشنامه اخیر گروه دوم و سوم در هم تجمیع شد یعنی بجز کالاهایی که مشمول ارز دولتی هستند که لیست آن ها در آخر این جزوه آمده است بقیه کالاهایی که واردات آن ها مجاز است میتوان از طریق سامانه نیما با نرخ بازار ثانویه که ارز آن از طریق صادرات غیرنفتی هر صادرکننده ای میتواند باشد (خصوصا پتروشیمی ها) میتوان تامین کرد.

گروه کالایی ۴، شامل اقلامی است که واردات آنها به کشور ایران ممنوع اعلام شده است. تشخیص ممنوعیت این اقلام از سازمان گمرکات کشور بوده و دلیل ممنوع بودن واردات آنها، افزایش بودجه ارزی کشور برای تامین ارز دیگر گروه‌های کالایی ضروری است.
گروه 1 کالاهایی هستند که ارز مرجع یا همان ارز رسمی گمرک 4200 تومانی به آنها اختصاص داده می شود و کالاهای 21 تا 23 ارز نیما که در این لیست یکسری کالاها اولویت وارداتی هستند و می توان برای آنها ارز حاصل از صادرات نیز تخصیص گرفت و گروه کالایی 24 تا 27 ارز حاصل از صادرات می گیرند.

گروه کالایی ۴ شامل ۱۳۳۹ ردیف تعرفه ۸ رقمی است که ثبت سفارس آنها در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ممنوع اعلام شده است. از طرفی این ۱۳۳۰ قلم کالا جزو کالاهای لوکس تلقی شده که واردات آن با توجه به شرایط کشور ضرورتی ندارد.
پس از ممنوعیت موقت ثبت سفارش آیفون، اکنون خبر از تغییر اولویت‌بندی این گوشی‌ها به گروه کالایی 27 به گوش می‌رسد. انجمن واردکنندگان موبایل با تایید این خبر می گوید چنین اقدامی می‌تواند موجب ممنوعیت واردات آیفون شود.

واردکنندگان هنگام ثبت سفارش گوشی‌های آیفون در سامانه جامع تجارت جهت دریافت ارز، با پیغام «با توجه به قرارگیری تلفن همراه با برند اپل در گروه کالایی 27، امکان ثبت سفارش آن وجود ندارد» رو به رو می‌شوند.

 

واردات آیفون _2

 

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت اعلام کرد: تمهیداتی اندیشیده شد تا گروه کالایی ۲۷ که دارای ثبت‌سفارش و منشأ ارز هستند‌ نیز مجوز ورود به کشور را تا پایان سال دریافت کنند. به گزارش «شاتا» عباس قبادی با بیان این مطلب درخصوص ترخیص کالاهای گروه ۲۷ در گمرکات، افزود: کالاهای گروه‌۲۷ رقمی کمتر از ۵۰ میلیون دلار هستند که در مقابل ۳۲ میلیارد دلار واردات رقم کوچکی است. وی ادامه داد: البته تحریم‌ها و مسائل ارزی مشکلاتی را برای مجموعه واردات و ترخیص کالا به‌وجود آورد که با تدابیر اندیشیده‌شده توسط ستاد اقتصادی دولت، بخش عمده‌ای از کالاهای مانده در گمرکات به سرعت ترخیص شد.

«امیر اسحاقی»، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در گفتگو با دیجیاتو اعلام کرده که این تصمیم از نظر اقتصادی نادرست بوده و شوک بزرگی به بازار وارد می‌کند.
او همچنین معتقد است این تصمیم، نگرانی‌های مختلفی را برای دارندگان آیفون در کشور به دنبال خواهد داشت:
«قیمت این گوشی احتمالا تحت تاثیر ممنوعیت‌ها و محدودیت در واردات، افزایش قابل توجهی خواهد داشت. همین امر سبب افزایش سرقت شده که امنیت مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از سوی دیگر به علت عدم سرویس دهی رسمی اپل به کاربران آیفون در ایران، جهت تعمیر و تامین قطعات گوشی‌های داخل کشور، نیاز به ورود این گوشی‌ها به کشور است؛ که این محدودیت نیز مشکلاتی برای کاربران این گوشی‌ها ایجاد خواهد کرد.»
اسحاقی خاطرنشان کرد هم اکنون نیز چند هزار گوشی آیفون در گمرک بوده که با این تغییر وضعیت، ترخیص آن‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

البته واردات آیفون به صورت مسافری فعلاً امکان پذیر است.