مرحله اصلی طرح رجیستری موبایل یا ثبت تلفن همراه یا تجهیزات سیم کارت خور از امروز 14 آذر 1396 آغاز شد .

از امروز، “تمامی محصولات اپل که سیم کارت خور هستند”، شامل طرح رجیستری می شوند و در ۴۵ روز آینده، تمام برندهای موبایل در طرح رجیستری قرار خواهند گرفت.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با انتشار اطلاعیه‌ای از آغاز فاز دوم طرح رجیستری خبر می دهد. با وجود اینکه مسئولین این طرح و همچنین وزیر ارتباطات قبلاً گفته بودند که هیچ مشکل و محدودیتی برای دستگاه‌هایی که تا قبل از روز ۱۴ آذر روشن و فعال شوند وجود نخواهد داشت، این اطلاعیه شامل یک محدودیت کلیدی برای مالکان آیفون و آیپد فعال است.

در این اطلاعیه آمده است که: «گوشی های اپل که در حال حاضر در شبکه اپراتورها فعال هستند در صورت تعویض سیم کارت باید در سامانه همتا فرایند انتقال مالکیت را انجام دهند.»

همتا یا سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات ارتباطی به آدرس Hamta.ntsw.ir سامانه‌ای است که با ورود به آن، می‌توانید موبایل‌های خود را وارد و ثبت کنید. یکی از کاربردهای اصلی سامانه همتا برای کاربرانی است که می‌خواهند موبایلی که در خارج از کشور خریده‌اند را در ایران مورد استفاده قرار دهند.

در مورد کاربرد سامانه همتا در اطلاعیه نوشته شده است: «مسافرانی که از خارج از کشور گوشی تلفن همراه یا تجهیز دارای سیم کارت خریداری کرده و به همراه خود وارد کشور می کنند باید شناسه بین المللی ۱۵ رقمی (IMEI) تجهیز خریداری شده را در گمرک محل ورود خود ثبت کنند. مسافران در هنگام ثبت شناسه گوشی تلفن همراه خود باید عوارض گمرکی آن را پرداخت کرده و رسید آن را نزد خود نگهداری کنند. مسافران پس از دریافت کد فعال سازی از وزارت صنعت، معدن و تجارت باید آن را در سامانه همتا ثبت کنند.»

عوارض گمرکی و ارزش گذاری کالای مسافری براساس ارزشهای ثبت شده در سامانه TSC به آدرس tsc.irica.co انجام می‌شود.

این بیانیه تاکید بسیاری بر اطمینان از رجیستر بودن دستگاه پیش از اقدام به خرید دارد و پیشنهاد می‌کند که خریداران بهتر است قبل از خرید، شناسه IMEI که بر روی جعبه دستگاه و همچنین در آدرس Settings-General-About قرار دارد را به شماره ۷۷۷۷ پیامک کرده و یا با استفاده از کد دستوری *۷۷۷۷# از اصالت دستگاه مطمئن شوند.

پس از اجرای طرح رجیستری، هر موبایلی خریداری و وارد شبکه می‌کنید تنها با یک سیم‌کارت هم‌خوانی خواهد داشت. (موبایل‌های دوسیم‌کارت دارای دو شناسه IMEI هستند) در نتیجه اگر تصمیم به فروش موبایل گرفتید یا قصد داشتید از سیم‌کارت دیگری روی همان دستگاه بهره بگیرید، لازم است تا فرایند ثبت با سامانه ۷۷۷۷ را مجدد برای سیم‌کارت جدید انجام دهید: «در غیر اینصورت تلفن همراه بر روی سیم‌کارت جدید فقط به مدت ۳۰ روز قابل استفاده خواهد بود.»

به نظر می رسد این تبصره مهم در طرح رجیستری که قبلاً هیچ گونه صحبتی از آن نشده بود در آینده برای بسیاری از کاربران مشکل ساز خواهد شد !

  • خریداران پس از خرید گوشی یا ابزار دارای سیم‌کارت، درصورت برخورد با هرگونه مشکل و یا شکایت در زمینه استعلام، انتقال مالکیت، هزینه، فعال‌سازی، جعل در فاکتور و شماره سریال تجهیز و مشکلات گمرکی با سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و مرکز تماس طرح با شماره ۰۹۶۳۶۶ تماس گرفته و یا به پورتال سازمان تعزیرات به آدرس tazirat۱۳۵.ir مراجعه کنند.
  • ثبت و فعال‌سازی گوشی تلفن همراه یا سایر تجهیزات دارای سیم‌کارت کاملاً رایگان بوده و خریداران نباید بابت آن هیچ هزینه‌ای پرداخت کنند.
  • درصورت وجود شکایت با ماهیت فنی شامل دریافت نکردن سرویس از شبکه تلفن همراه علیرغم طی کردن تمام مراحل فعال‌سازی و دریافت پیامک تائیدیه فعال شدن گوشی تلفن همراه کاربران می‌توانند با مرکز تماس طرح به شماره ۰۹۶۳۶۶ تماس بگیرند.
  • گوشی یا تجهیزات دارای سیم‌کارت که از مبادی قانونی وارد نشده و شناسه IMEI آن ثبت نشده باشد پس از گذشت یکماه قطع شده و به هیچ عنوان در شبکه اپراتورهای کشور قابل استفاده نخواهند بود.

 

با ما باشید تا از جدیدترین اخبارپیرامون طرح رجیستری موبایل مطلع شوید .

 

 

 

لطفاً پرشین اپل را در اینستاگرام و کانال تلگرام دنبال نمایید و همچنین با ارسال نظرات و انتقادات خود به ما در ادامه ی راه کمک کنید .

 

به کانال تلگرام ما بپیوندید

شما میتوانید با عضویت در کانال تلگرام ما از آخرین اخبار، آموزش ها و تخفیف های فروشگاه باخبر باشید.

ورود به کانال تلگرام