وقت آن است که بدانیم اپل برای نسخه بعدی سیستم عامل موبایل خود یعنی iOS 13 چه نوآوری هایی در نظر گرفته و کاربران در این نسخه با چه ویژگی هایی رو به رو خواهند شد. اخیرا گزارش شده که اپل می خواهد در iOS 13 بیشتر ویژگی های مختلف برای آیپد در نظر بگیرد و به نوعی تجربه کاربری بهتری در این تبلت رقم بزند. در iOS 12 سال گذشته شاهد ساده سازی اعلان ها، اضافه شدن ابزاری برای مدیریت مدت زمان کاربری و برخی ویژگی های دیگر بودیم. اما در iOS 13 چه ویژگی هایی را شاهد خواهیم بود؟

 

 iOS 13

 

تاریخ معرفی iOS 13

اپل هر سال در جریان کنفرانس WWDC نسخه جدید سیستم عامل های خود را معرفی می کند. از این رو انتظار داریم در WWDC 2019 شاهد معرفی نسخه جدید iOS یعنی iOS 13 باشیم. اپل همیشه در این کنفرانس علاوه بر معرفی محصولات نرم افزاری، گاهی اوقات سخت افزار جدیدی نیز معرفی می کند. برای مثال در سال 2017 شاهد رونمایی اسپیکر هوشمند هوم پاد و نسل جدیدی از مک بودیم. احتمالا در سال جاری نیز اخباری پیرامون دستگاه های سخت افزاری جدید منتشر شود.
زمان معرفی این سیستم عامل جدید 3 ژوئن سال 2019 خواهد بود. تغییرات بزرگی در نسخه جدید وجود دارد که از جمله باید به ایجاد تغییری در صفحه اصلی آیپدها اشاره کرد. به هر حال جهت کسب جزئیات بیشتر باید تا ماه ژوئن منتظر ماند.

نسخه آزمایشی: اوایل ژوئن برای توسعه دهندگان و اواخر ماه برای عموم کاربران

اپل احتمالاً بتا اولیه iOS 13 را در ابتدا ژوئن برای توسعه دهندگان دردسترس قرار می دهد و مدتی بعد یعنی اواخر همین ماه دردسترس کاربران عمومی قرار خواهد گرفت. اپل از سال 2016 برنامه بتا عمومی را به صورت پایدار راه اندازی کرده و توسعه دهندگان نیز با پرداخت 99 دلار شامل اعضای توسعه دهندگان اپل می شوند. با این حساب باید در اواخر ژوئن یا اوایل جولای شاهد دردسترس گیری بتاهای مختلف این سیستم عامل باشیم.

 

تاریخ انتشار نهایی: سپتامبر 2019

همیشه اپل در اواخر سپتامبر به انتشار نسخه جدید سیستم عامل معرفی شده در WWDC می پردازد. سال جاری نیز همین گونه خواهد بود و قرار است پس از معرفی در WWDC 2019، سپتامبر امسال iOS 13 دردسترس همگان از جمله مدل های قدیمی تر آیفون قرار گیرد. البته گفته شده ممکن است آیفون 6 از ارتقا به iOS 13 مورد محدودیت قرار گیرد و نتواند به این سیستم عامل مجهز شود.

شایعات ویژگی های iOS 13

در حالی که iOS تجربه کاربری خوبی را برای صاحبان آیفون و آیپد و آیپاد رقم می زند تا در کنار مک این سیستم عامل را به کار گیرند، در نسخه جدید یا همان iOS 13 افراد شاهد یک راه دو طرفه خواهند بود، این یعنی تجربه کاربری در هر سمتی می تواند جذاب باشد. به گزارش وب سایت بلومبرگ، شرکت اپل در نظر دارد حالت تاریکی را به دیوایس های iOS خود در نسخه iOS 13 بیافزاید. این قابلیت در شب موجب کاهش اذیت شدن چشم ها شده و مصرف باتری را نیز کم می کند. در سال گذشته اپل این قابلیت را برای سیستم عامل macOS Mojave دردسترس قرار داد. همین گزارش می افزاید CarPlay بهبود عملکردی داشته و پاسخگویی بهتری خواهد داشت.

در iOS 12 اپل توجه زیادی به ویژگی های جدید برای آیپدها نداشت اما در iOS 13 این مسئله با تغییری رو به رو خواهد شد که شاهد افزوده شدن ویژگی های جدید برای تبلت های آیپد خواهیم بود. در iOS 11 یا iOS 9 ویژگی های جدیدی برای آیپدها به ارمغان آمد و حال وقت آن رسیده در نسخه iOS 13 باری دیگر اپل ویژگی جذابی به کاربران آیپد ارائه دهد.

در نسخه جدید انتظار داریم صفحه اصلی یا همان home screen جدیدی برای آیفون ها و آیپدها تعریف شود. گویی اپل می خواهد رابط کاربری زیبا و جذاب تری نسبت به قبل را به کار گیرد. این امر می تواند در ثبات عملکرد سیستمی و نرم افزاری دیوایس های اپل نیز نقش موثری داشته باشد.
انتظار می رود اپل یک سرویس استریم ویدئویی نیز برای سال 2019 لانچ نماید. سایر خدمات اشتراکی شامل سرویس مجله و چندی دیگر می‌شود که iOS 13 از آنها بهره می برد. احتمالا در iOS 13 مدت زمان فیلم های ضبط شده در Live Photos افزایش پیدا کند. زیرا تاکنون تنها تا 3 ثانیه بوده و افزایش آن تا بیش از 5 ثانیه می تواند خوشایند باشد. شما همچنین قادرید در آن گزینه email conversations را غیرفعال سازید زیرا هنگام مشاهده موردی، نمی خواهید این امر مزاحمی برای شما محسوب شود.

چه ویژگی هایی در iOS 13 گنجانده می شود

اپل در نظر دارد iOS 13 را با قابلیت های جدیدی همراه سازد که این سیستم عامل به نسخه ای برتر نسبت به قبل تبدیل خواهد شد. اما در این می خواهیم به ویژگی های مورد انتظار iOS 13 اشاره کنیم:

یک دوربین هوشمندتر:

یکی از بزرگترین تغییرات نرم افزاری که در iOS 13 انتظارش را می کشیم، اضافه شدن قابلیت پردازش تصویر بهتر همانند Google Night View است. اگر با یک آیفون XS و پیکسل 3 از یک محیط تاریک تصویری به ثبت برسانید متوجه خواهید شد روشنایی تصویر در پیکسل 3 به مراتب بیش از آیفون XS است.

کلید قفل سه گانه :

اپل همچنین با تعبیه کردن کلید قفل به کاربر اجازه می دهد تا دوربین را باز کند. کلید قفل سه گانه کناری برای حالت ذره بین دوربین آیفون مناسب خواهد بود. با کمک دو بار کلیک کردن قفل کناری اگر دوربین باز شود این بسیار بهتر از روشن کردن نمایشگر برای فعال سازی دوربین است.

قابلیت ایجاد گیف:

در حال حاضر شما جهت ایجاد گیف روی آیفون باید ماهانه 10 دلار پرداخت کنید تا به گیفی دست یابید. یا آن که از برنامه جانبی مثل Giphy بهره گیرید. در سیستم عامل دسکتاپی اپل برنامه MacOS Photos بسیار کاربردیست و امید می رود اپل آن را به سیستم عامل iOS نیز بیاورد. این امر نه تنها هزینه را کاهش می دهد، بلکه کاربران می توانند بدون هیچ مشکلی گیف موردنظر خود را ایجاد کنند.

کنترل سنتر بهبود یافته:

کنترل سنتر آیفون یا همان iOS اگرچه قابلیت های خوبی را در بخش ارتباطی شامل می شود اما نیاز است تا اپل بروزرسانی و بهینه سازی روی این بخش مهم داشته باشد. اپل می تواند با افزودن قابلیت های بیشتر به قسمت کنترل سنتر، کاربری در iOS 13 را ساده تر ساخته و تجربه بهتری بیافریند. یکی از معایب این قسمت عدم قابلیت انتخاب یک شبکه یا دستگاه از همین بخش است و باید حتما به قسمت تنظیمات رفته تا بتوانید آن را فعال سازید.

بهبود اپل موزیک:

آیا اخیرا Spotify را به کار گرفتید؟ ما پیشتر اشتراک اپل موزیک تهیه کردیم اما در سرویس دهی Spotify منظم عمل کرده و تجربه کاربری بهتری رقم می زند. بنابراین انتظار داریم شرکت اپل برای سرویس موسیقی اپل موزیک خود تغییراتی در نظر گیرد و آن را نسبت به قبل بهبود بخشد. در حال حاضر قابلیت های مطلوبی برای Apple Music تعریف شده اما نیاز است تا اپل بهینه سازی بیشتر و بهتری روی آن انجام دهد تا کاربران درک بهتری از سرویس استریم موسیقی اپل پیدا کنند.

برنامه ای برای ایرپاد:

اپل بزودی نسل جدید هدفون بی سیم ایرپاد را معرفی خواهد کرد. هدفونی که سنسورهای بیومتریکی در آن گنجانده خواهد شد و در این بین نیاز مبرم وجود دارد تا اپ های مخصوصی برای این هدفون توسعه پیدا کنند. در این بین امید می رود با سیستم عامل iOS 13 بتوانیم تجربه کاربری بهتری بین ایرپاد و دیگر دستگاه های اپل شاهد باشیم. گذشته از آن با قابلیت های جدید، تعامل بین دستگاه های iOS و ایرپاد بیشتر می شود.

یک مرورگر کامل سافاری:

اگرچه ما هدفمان از کار با آیپد پرو مشابه یک سیستم کامپیوتریست اما مرورگر سافاری این تبلت محدودیت هایی دارد که ما را از سیستم دسکتاپی دور می سازد. امیدواریم اپل با iOS 13 این محدودیت ها را برداشته و موجب شود مرورگر سافاری تجربه کاربری خوبی را در کار با تبلت هایی چون آیپد پرو رقم زند. همان چیزی که افراد به دنبال آن هستند و اپل نیز بی شک به آن عمل خواهد کرد.