در رویداد 7 سپتامبر اپل آیفون 14 ، آیفون 14 پلاس ، آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس را معرفی کرد. آیفون 14 نسبت به نسل قبلی تفاوت خیلی چشمگیری ندارد اما آیفون 14 پرو ویژگی های جدید و جذاب تری از آیفون 13 پرو دارد. پردازنده قوی تر ، صفحه نمایش همیشه روشن با ویژگی های بهتر ، دوربین پیشرفته تر 48 مگاپیکسلی ، ناچ جدید با نام Dynamic Island ، ویژگی تشخیص تصادف و امکان ارسال پیام اضطراری از طریق ارتباط ماهواره ای از مهمترین تفاوت های آیفون 14 پرو نسبت به آیفون 13 پرو می باشد.

در این مطلب نگاهی به مقایسه آیفون 14 پرو و آیفون 13 پرو می اندازیم.

 

طراحی

طراحی آیفون 14 پرو همانند آیفون 13 پرو با لبه های تخت می باشد که در آن رنگ بنفش (Deep Purple) جایگیزین رنگ آبی روشن (Sierra Blue) شده است . همچنین رنگ خاکستری اندکی تیره تر شده و با نام Space Black جایگزین رنگ Space Gray شده است. یکی از مهمترین تغییرات ناچ کپسولی شکل می باشد که بسیار جالب و خلاقانه طراحی شده است و اطلاعات و اعلان های زیادی را در آین قسمت می توان مشاهده کرد.

 

نمایشگر

اندازه آیفون 14 پرو و 14 پرو مکس نسبت به قبل تغییری نداشته داشت. آیفون 14 پرو دارای نمایشگر 6.1 اینچ و آیفون 13 پرو مکس دارای نمایشگر 6.7 اینچ می باشد. نمایشگر آیفون های سری پرو سوپر رتینا XDR اولد می باشد. ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن بلاخره به آیفون اضافه شده است و یکی از مهمترین تفاوت های صفحه نمایش آیفون 14 پرو نسبت به آیفون 13 پرو می باشد. حداکثر روشنایی آیفون 14 پرو در محیط باز 2000 نیت می باشد که این آیفون در محیط باز دارای کیفیت بسیار بهتری از قبل شده است.

مقایسه آیفون 14 پرو و آیفون 13 پرو_display

پردازنده

آیفون 14 پرو و 14 پرو مکس به پردازنده A16 Bionic مجهز می باشند که سرعت و قدرت پردازش بیشتری نسبت به نسل قبل دارند. همانند آیفون 13 پرو دارای پردازنده اصلی 6 هسته ای ، پرازشگر گرافیکی (GPU) 5 هسته ای ، و موتور عصبی 16 هسته ای می باشد.

مقایسه آیفون 14 پرو و آیفون 13 پرو_chipدوربین

یکی از مهمترین تفاوت های آیفون 14 پرو نسبت به نسل قبل ، دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی می بلشد.
لنز تله فتو و فوق عریض 12 مگاپیکسل می باشد و همچنین اندازه دیافراگم نیز تغییر پیدا کرده است.
نسل دوم لرزشگیر نوری سنسور شیف در آیفون 14 پرو استفاده شده است.
میزان بزرگنمایی در آیفون 14 پرو در هر دو حالت نوری و دیجیتال ، همانند قبل است.
Photonic Engine به دوربین آیفون 14 اضافه شده است که یکی از ویزگی های جدید دوربین این آیفون می باشد.
فیلمبرداری در آیفون 14 پرو همانند آیفون 13 پرو می باشد که ویژگی جدید Action mode به آن اضافه شده است.
سایر ویژگی هایی که در در دوربین آیفون 13 پرو وجود داشتند در آیفون 14 پرو هم طبیعتاً وجود دارند.
دوربین سلفی هر دو آیفون مشابه یکدیگر است با این تفاوت که ویژگی Photonic Engine به دوربین سلفی نیز در آیفون 14 پرو اضافه شده است.

مقایسه آیفون 14 پرو و آیفون 13 پرو_Camera

مقایسه آیفون 14 پرو و آیفون 13 پرو_Front-Camera

ظرفیت و قیمت

آیفون 14 پرو همانند 13 پرو در چهار ظرفیت 128 ، 256 و 512 گیگابایت و 1 ترابایت عرضه می شود.
بر خلاف اخبار منتشر شده پیرامون افزایش قیمت آیفون های جدید ، خبری از افزایش قیمت نیست و شروع قیمت آیفون 14 پرو از 999 دلار و قیمت آیفون 14 پرو مکس از 1099 دلار می باشد.

مقایسه آیفون 14 پرو و آیفون 13 پرو_priceباطری

به نظر می رسد ظرفیت باطری در آیفون 14 پرو همانند آیفون 13 پرو باشد.
همچنین قابلیت شارژ سریع با شارژر 20 واتی همانند نسل قبل آیفون ها در آیفون های جدید وجود دارد.

مقایسه آیفون 14 پرو و آیفون 13 پرو_Batteryدو ویژگی جدید به آیفون 14 پرو اضافه شده است

یکی قابلیت تشخیص تصادف (Crash Detection) که به صورت خودکار با امداد و پلیس تماس گرفته می شود و محل تصادف برای آنها ارسال می شود.
دیگری قابلیت ارسال پیام اضطراری از طریق ارتباط ماهواره‌ای (Emergency SOS via satellite)
برای استفاده از این قابلیت حتما باید در فضای باز باشید و گوشی را به سمت آسمان / ماهواره بگیرید ، این سرویس برای ویژگی Find My هم کاربرد دارد. سرویس ارتباط ماهواره‌ای در ماه November فعال می‌شود و تا ۲ سال برای آیفون‌های ۱۴ رایگان خواهد بود. این سرویس در ابتدا تنها در کانادا و آمریکا فعال خواهد بود.

مقایسه آیفون 14 پرو و آیفون 13 پرو_summery