اپل در نامه ای به اسپاتیفای از اعتراضات این روزها و زیر سوال بردن سیاست‌ هایش به دست این شرکت ابراز ناراحتی کرده است و اعلام داشته است که اسپاتیفای از اپل درخواست تبعیض دارد. طبق اطلاعاتی که از بازفید به دست ما رسیده، متن نامه‌ ی بروس سوئل، وکیل ارشد اپل، به هوریشیو گویتریز، وکیل ارشد اسپاتیفای به شرح زیر است:

هوریشیوی عزیز،
از نامه ات سپاس گزارم. ما از توهین ها و حمله های عمومی اسپاتیفای به عنوان یکی از توسعه دهندگان مهم اپ استور به شدت ناراحت شدیم و علاقه مندیم در مواردی برای همگان شفاف سازی کنیم.

شکی نیست که اسپاتیفای از همکاری خود با اپ استور سود بسیاری برده است. از زمانی که در سال ۲۰۰۹ اسپاتیفای به اپ استور پیوست، اپل فرصت بیش از ۱۶۰ میلیون دانلود را برای این برنامه فراهم کرده و باعث در آمدزایی چندصد میلیونی برای شرکت اسپاتیفای شده است و همین ما را رنجانده است. اسپاتیفای از ما می خواهد قوانینی که برای همه ی توسعه دهندگانمان به صورت یکسان رعایت می کنیم برای آن ها تغییر دهیم. اسپاتیفای در ملا عام به شایعات و گمانه زنی و حقایقی نصفه و نیمه در ارتباط با خدمات ما دامن می زند.

قوانین ما نه تنها رقابت را از بین نمی برند، بلکه اتفاقا به آن کمک می کنند. این که خود ما هم در این صنعت هستیم، تاثیری بر رفتار اپل با اسپاتیفای و همچنین رقبای دیگری از جمله گوگل پلی موزیک، تیدال، آمازون موزیک، پاندورا و یا چندین برنامه ی دیگر که در اپ استور موجود هستند و موسیقی دیجیتال ارائه می کنند ندارد.

ما همیشه بر این باور بوده ایم که رقابت همه ی ما را بهتر کرده و بهترین محصولات و بهترین خدمات ممکن را در اختیار مشتریانمان قرار خواهد داد. ما منابع و هزینه های بسیار زیادی را به این موضوع اختصاص داده ایم که توسعه دهندگانمان در بهترین اکوسیستم ممکن برای تولید و پخش برنامه هایشان فعالیت کنند و اسپاتیفای این را بهتر از هر کسی می داند؛ چرا که اسپاتیفای تا کنون سود بسیار کلانی از فعالیتش در اپ استور ما برده است.

نحوه ی سرمایه گذاری ما در اپ استور موضوع عجیب و غریبی نیست. از هر فروشنده ای که بپرسید به شما خواهد گفت که چقدر زحمت و تلاش برای سر پا نگه داشتن یک فروشگاه لازم است. اصراری نیست. هر مشتری که بخواهد بیرون از اپ استور فعالیت می کند، می تواند به ما هیچ پولی ندهد و مطمئن باشد محتوایش کماکان روی تمامی محصولات اپل به بهترین شکل اجرا خواهد شد. این که شما می گویید اسپاتیفای نباید مثل بقیه ی توسعه دهندگان برای بهره وری از خدمات اپل پول بدهد شما را در جایگاه بهتری نسبت به سایر توسعه دهندگان قرار خواهد داد که این مضوع نه عادلانه است و نه منطقی.

قوانین ما برای تمام توسعه دهنده ها یکسان است، چه بازی ساز باشند، چه کتاب فروش باشند، چه ویدئو پخش کنند و چه موسیقی دیجیتال؛ و فارغ از این که اپل با آنان رقابت دارد یا خیر، قوانین اپ استور به همه ی توسعه دهنده ها تعلق خواهد گرفت. ما قوانین و رفتارمان را پس از معرفی اپل موزیک تغییر ندادیم. اسپاتیفای رقیب ما هست، اما این امر هیچ گونه تاثیری بر تنظیم قوانین ما نداشته است. اتفاقا جالب این است که این اسپاتیفای بوده که از ما می خواهد برایش تبعیض قائل شویم و خدمات بهتری برایش ارائه کنیم. در واقع آنچه اسپاتیفای از ما خواسته این است که از آن جا که اپل، خود نیز در این صنعت فعالیت دارد، باید امکانات بهتری به رقیبش، اسپاتیفای بدهد؛ علی رغم این که ما بارها اعلام کردیم که قوانین و مقرراتمان برای تمام توسعه دهندگان یکسان است. ما این درخواست را رد می کنیم.

اپل قابلیت خرید-در-برنامه را برای راحتی هر چه بیشتر کاربران و فروشنده ها به عنوان راه حلی ایمن و ساده معرفی کرده است. این ویژگی برای توسعه دهندگان نیز مناسب است چرا که می توانند خیلی راحت از داخل برنامه هایشان، محتوایشان را به فروش برسانند. هزاران توسعه دهنده از این ویژگی استفاده می‌ کنند، از جمله خود اسپاتیفای، و از زمان فعال سازی سیستم خرید-در-برنامه، قوانین اپل توسعه دهنده ها را از هدایت مشتریان به بیرون از فضای اپ استور منع کرده است. چرا که آن ها از این روش برای پرداخت نکردن کمیسیون به اپل استفاده می کنند.

ما به تازگی روش جدیدی برای تقسیم سود حاصل از فروش پیاده کرده ایم که به توسعه دهنده ها کمک می کند درآمد بیشتری از فروش داشته باشند. وقتی توسعه دهنده اولین سالش در اپ استور را طی می کند، سود عاید از فروش ۷۰ به ۳۰ بین فروشنده و اپل تقسیم خواهد شد اما بعد از یک سال فعالیت در اپ استور، این رقم به ۸۵ به ۱۵ می رسد. این ارقام شامل حاصل توسعه دهندگان فعلی نیز می شود و اگر توسعه دهنده ای بیش از یک سال در اپ استور اشتراک داشته باشد، از این به بعد عایدی اش از فروش برنامه ۸۵ درصد خواهد بود.

تیم ما دائما زحمت می کشند. بعد از این که اسپاتیفای در بیست و ششم می نسخه ی جدید برنامه اش را معرفی کرد و تیم ما چند ایراد در این نسخه یافتند. از جمله سیستم خرید-در-برنامه که حذف شده بود و اسپاتیفای سیستم جدیدی به راه انداخته بود که مشتری در آن عضو شده و پرداخت هایش را بیرون از برنامه انجام بدهد که این به وضوح راهی برای دور زدن قوانین اپل است. این ویژگی که در برنامه ی شما گنجانده شده صرفا برای پول ندادن به اپل بوده و هدف شما این است از امکانات ما به صورت رایگان استفاده کنید. شما می خواهید مشتریان را به بیرون از برنامه هدایت کرده و از طریق وب سایت اسپاتیفای از آن ها پول بگیرید. این موضوع کاملا در تناقض با قوانینی که برای سایر توسعه دهندگان ما نیز رعایت می شود است. طی صحبت و جلسات تیم ما و تیم اسپاتیفای، اعلام کردیم که سیستم ثبت نام و پول گرفتن از مشتریان با قوانین ما سازگاری ندارد و از شما درخواست کردیم نسخه ی جدیدی از برنامه ی خود ارائه دهید. دهم ژوئن، اسپاتیفای نسخه ی جدید برنامه اش را برای ما ارسال کرد که مجددا در آن به مشتریان ایمیلی زده می شد تا مستقیما با اسپاتیفای در تماس باشند و از آنجا هزینه های اشتراکشان را پرداخت کنند که این موضوع تلاشی دوباره برای دور زدن قوانین اپل به حساب می آید. برای همین، بار دیگر برنامه ی اسپاتیفای را رد کردیم؛ به خاطر دور زدن قوانینمان. اتفاقا این موضوع بر خلاف آنچه شما ادعا کرده اید، به این دلیل نبود که ما خود رقیب اسپاتیفای هستیم. بلکه به این دلیل بود که اسپاتیفای قصد داشت خارج از اپ استور از مشتریانش پول بگیرد.

تا جایی که ما می دانیم اسپاتیفای در اپ استور کماکان مشغول قانون شکنی است و ما خوشحال می شویم بعد از بازبینی برنامه و سازگار کردنش با قوانین اپ استور، بار دیگر در برنامه تان را در اپ استور قرار بدهیم.

در عملکرد اپل خبری از استانداردهای دوگانه نیست. اپل همیشه سعی کرده قیمت های رقابتی ارائه کند و سیستم تقسیم درآمد جدیدی را نیز برای توسعه دهندگان ارائه کرده که اتفاقا همین موارد بوده که اپل را به موفقیت کنونی اش رسانده است. درک می کنیم که اسپاتیفای از ما تبعیض می خواهد و در تلاش است خود را در مقابل بازار رقابتی امروز حفظ کند. اما ما این کار را نمی کنیم چرا که تلاش ما همیشه بر آن بوده که با تمامی توسعه دهندگانمان به طور مساوی و عادلانه برخورد کنیم.

با احترام
بروس سوئل / وکیل ارشد اپل

 

نظر شما چیست؟ آیا اپل حق دارد همیشه از مشتریان اپ استورش پول بگیرد؟ یا اینکه به نظرتان وقت آن است که سیاست های جدیدی برای این فروشگاه اتخاذ شود؟

 

به کانال تلگرام ما بپیوندید

شما میتوانید با عضویت در کانال تلگرام ما از آخرین اخبار، آموزش ها و تخفیف های فروشگاه باخبر باشید.

ورود به کانال تلگرام