رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، دونالد ترامپ در مدت کمپین انتخاباتی خود درباره فعالیت های اپل مواضع خود را صراحتا ابزار می کرد. به باور وی آیفون باید در خاک ایالات متحده تولید شود، نه در چین. علیرغم اینکه هیچ یک از این موارد به طور عمومی اعلام نشده است، می توان اینگونه فرض کرد که دونالد ترامپ هنوز بر عقیده خود مبنی بر انتقال کمپانی و کارخانجات تولیدی به آمریکا اصرار دارد.

در یکی از کنفرانس های شرکت مالی Goldman Sachs در روز سه شنبه، لوکا مایستری، مدیر مالی ارشد اپل در جواب سوالی که از انتقاد ترامپ از کارخانجات تولید اپل در چین برگرفته شده بود اینگونه پاسخ داد و گفت:

یکی از نکاتی که ما در واشینگتن به دنبال آن هستیم، این است که در طول چند دهه گذشته ما سهم زیادی در کمک به اقتصاد آمریکا داشته ایم. ما میلیارد ها دلار در این کشور سرمایه گذاری کرده ایم. در 10 سال گذشته ما حدود 2 میلیون شغل اعم از جامعه توسعه دهندگان، خرده فروشی ها، مراکز تماس و … ایجاد کرده ایم.

اگرچه به طور مستقیم اپل از شروع تولید آیفون در آمریکا سخنی نگفت، اما پاسخی که مایستری داد ما را به این باور می رساند که اپل همچنان قصد دارد کارخانجات خود را در چین نگه دارد. بعلاوه، به منظور کسب قدرت نفوذ، اپل موضوعی را مطرح می کند مبنی بر اینکه این شرکت به واقع در حال تولید شغل در آمریکا میباشد و منظور از آن فقط در بخش تولید نیست.

با این حال مدیر مالی ارشد اپل از بیان این نکته باز نماند و در مورد تولید کامل گوشی های آیفون در آمریکا این چنین گفت:

حدس و گمان در این لحظه بسیار بسیار دشوار است.

وی همچنین افزود که هنوز مانده تا دولت ترامپ  در قبال تشویق تولید در آمریکا اقدامی بکند. مایستری همچنین در مورد مالیات بخصوص مالیات مرزی سخن گفت که مکررا توسط دولت ترامپ بیان شده بود. طبق گفته مایستری، این مالیات هیچ فایده ای نخواهد داشت.

تصور این که مالیات مرزی واقعا برای اقتصاد آمریکا مفید خواهد بود، برای ما بسیار دشوار است چرا که این مالیاتی است که بر دوش مصرف کننده نهایی خواهد افتاد.

در حال حاضر، به نظر می رسد که اپل در مواضع خود پا برجا ایستاده و هیچ برنامه ای برای تغیر روند تولیدی خود ندارد. اما فقط زمان می تواند به ما بگوید که نهایتا این دعوا چگونه حل و فصل خواهد شد.

به کانال تلگرام ما بپیوندید

شما میتوانید با عضویت در کانال تلگرام ما از آخرین اخبار، آموزش ها و تخفیف های فروشگاه باخبر باشید.

ورود به کانال تلگرام