اپل در نظر دارد یک نوع رابط اتصال جدید برای لوازم جانبی آیفون، آیپد و دیگر دستگاه های اپل از برنامه Made-for-iPhone طراحی کند. اپل به تازگی پیش نمایشی از رابط جدید خود با عنوان «کانکتور لوازم جانبی فوق العاده»  (UAC) را برای آماده سازی شرکای تولید کننده با هدف جایگزینی رابط های لاتنینگ و USB   منتشر  کرد.

با اندازه ای 2.05 در 4.85 میلی متری در سر، این رابط 8 پینی مقدار ناچیزی از USB-C باریک تر است و نزدیک به نصف USB-C و لایتنینگ طول دارد. این رابط از لحاظ فرم شبیه به رابط های اولترا مینی USB  هایی است که گهگاه در بازار به عنوان لوازم جانبی برای دستگاه هایی مثل دوربین های Nikon  دیده می شود. (شبیه به تصویر زیر)

UAC به تولید کنندگان لوازام جانبی این امکان را می دهد که در داخل طراحی های خود از فضای کمتری برای اتصالات استفاده کنند. چیزی که با درگاه های  USB-C و لایتنینگ که شبیه هم هستند امکان پذیر نبود.

مشخصات این رابط در برنامه MFi  در حال حاضر برای استفاده در کابل های مورد استفاده در هدفون ها برنامه ریزی شده است. اپل به تولیدکنندگان اجازه می دهد کابل های لایتینگ، USB-A، جک 3.5 میلی متری صدا را به UAC تبدیل کنند که با این کار تمامی دستگاه های اپل قابلیت اتصال به UAC را خواهند داشت. برای نمونه، هدفون های Beats  اپل در حال حاضر از درگاهی با اندازه ناچیزی بزرگتر از  micro-USB استفاده می کنند در حالی که برند های دیگر مدتی است رابط لایتنینگ را برای اتصال هدفون های بلوتوثی برای شارژ انتخاب کرده اند.

این موضوع دقیقا مشخص نیست که ایا اپل قصد دارد از UAC استفاده ای فرا تر از هدفون ها داشته باشد یا نه. تا به حال مشخصات و پیش نمایشی  از این رابط فقط برای آشنایی  تولید کنندگان عرضه شده است. اپل به همین روش، قبل از معرفی آیفون 7 و حذف جک 3.5 میلی متری، مشخصات هدفون های لاتینیگ را منتشر کرد.

اضافه کردن یک نوع رابط جدید، تصمیم کنجکاوانه ای است، بخصوص این که توجه زیادی معطوف به مک بوک پروی 2016 است که تماما با درگه های USB-C  عرضه شد. همچنین حدس بر آن است که در آینده درگاه های لایتنینگ با USB-C  جایگزین شوند.

پیش از این ، اپل درگاه های ماده لایتنینگ را برای لوازمی مثل هدفون ها از برنامه MFi  فراهم کرده است و تا به حال هیچ نشانی از تغییر آن نیست. هدفون کوچک Beats X اپل که با تاخیر در عرضه روبرو شد، انتظار می رود به زودی در این ماه با اولین درگاه لایتنینگ برای شارژ رونمایی شود. پایه شارژ گوشی های بی سیم جدید اپل نیز از درگاه لایتنینگ بهره می برد.

به کانال تلگرام ما بپیوندید

شما میتوانید با عضویت در کانال تلگرام ما از آخرین اخبار، آموزش ها و تخفیف های فروشگاه باخبر باشید.

ورود به کانال تلگرام